Verkoop je huis sneller: Hoe doe je dat?
23 februari 2023 

Verkoop je huis sneller: Hoe doe je dat?

De huizenmarkt is volop in beweging en waar het ene huis snel en boven de vraagprijs wordt verkocht wil het met de andere woning niet lukken. Er zijn veel factoren die de snelheid van verkopen bepalen maar er zijn wel degelijk manieren om het verkoopproces te versnellen en je woning sneller te verkopen. In dit artikel geven we je een aantal handige tips om je hierbij te helpen.

Bepaal de juiste verkoopprijs

Een van de belangrijkste factoren bij het verkopen van je huis is de vraagprijs. Het is van groot belang dat deze prijs realistisch is en past bij de marktwaarde van je woning. Een te hoge vraagprijs kan ervoor zorgen dat potentiële kopers worden afgeschrikt, terwijl een te lage prijs ervoor kan zorgen dat je niet het maximale uit de verkoop haalt. Zelf adviseer ik altijd een strategisch vraagprijs zodat je huis interessant wordt en daardoor meer kijkers trekt. Online zijn genoeg tools om de geschatte waarde op te zoeken, daarnaast kun je twee of drie makelaars uitnodigen voor een gratis waardebepaling.

Maak gebruik van professionele fotografie

Potentiële kopers oriënteren zich vaak online voordat ze een bezichtiging plannen. Daarom is het van groot belang dat de foto's van je huis er professioneel uitzien en een goed beeld geven van je woning. Investeer daarom in professionele fotografie om je woning zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. De eerste indruk is bepalend.

Maak je huis schoon en ruim op

Een opgeruimd en schoon huis geeft een betere eerste indruk dan een rommelig en vies huis. Zorg er daarom voor dat je huis opgeruimd en schoon is voordat potentiële kopers komen bezichtigen. Vergeet daarbij niet om ook de buitenkant van je huis en de tuin netjes te maken.

Zorg voor een goede online presentatie

Naast professionele foto's is het belangrijk dat je huis ook online goed wordt gepresenteerd. Zorg ervoor dat je woning op verschillende websites wordt aangeboden en dat de informatie over je huis compleet en up-to-date is. Vergeet ook niet om de sterke punten van je huis te benadrukken in de beschrijving. Overdrijf niet met foto's en maak mensen nieuwsgierig. Laat niet alles vanuit alle hoeken zien. Ik zie soms presentaties met 60 foto's, dat is veel te veel. Afhankelijk hoe groot de woning is zal je hiervoor een goede keuze moeten maken. 

Overweeg om een verkoopstylist in te schakelen

Een verkoopstylist kan je helpen om je huis zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren voor potentiële kopers. Hij of zij kan bijvoorbeeld advies geven over de inrichting, het kleurgebruik en de styling van je huis. Zo kun je ervoor zorgen dat je huis er zo goed mogelijk uitziet en potentiële kopers sneller overtuigt om een bezichtiging te plannen. Wek een positief gevoel op bij de kijkers.

> Meer over stylingadvies en de eerste indruk

Zorg voor een goede bereikbaarheid

Zorg ervoor dat potentiële kopers je makkelijk kunnen bereiken als ze interesse hebben in je woning wanneer je zelf je huis verkoopt. Vermeld daarom duidelijk je contactgegevens op verschillende verkoopkanalen en zorg ervoor dat je bereikbaar bent tijdens normale kantooruren. Maak het potentiële kopers ook makkelijk om een bezichtiging te plannen door flexibele tijden aan te bieden. Verkoop je via een makelaar dan zorgt deze ervoor maar de makelaar moet wel goed bereikbaar zijn. 

Overweeg om een open huis te organiseren

Een open huis kan ervoor zorgen dat je in korte tijd veel potentiële kopers bereikt. Bij een open huis stel je je woning gedurende een aantal uur open voor bezichtigingen zonder dat er een afspraak gemaakt hoeft te worden. Hierdoor kunnen geïnteresseerden makkelijk langskomen en de woning bekijken. Een open huis kan vooral effectief zijn als er weinig bezichtigingen zijn geweest of als je graag snel resultaat wilt behalen. Het kan ook zorgen voor meer concurrentie tussen geïnteresseerden, wat kan leiden tot hogere biedingen. Hiervoor zijn meerdere strategieën mogelijk.

Voorbereiding

Het organiseren van een open huis vergt wel de nodige voorbereidingen. Zo moet je zorgen dat de woning er opgeruimd en netjes uitziet en moet je eventuele huisdieren elders onderbrengen. Ook kan het helpen om de datum van het open huis goed te plannen, bijvoorbeeld op een zaterdag of zondag wanneer veel mensen vrij zijn. 

Nadelen

Let er wel op dat een open huis ook nadelen kan hebben. Zo kan het voor veel drukte en onrust zorgen in je woning en kan het lastig zijn om de controle te behouden over wie er allemaal binnenkomt. Daarnaast is de kans groot dat veel geïnteresseerden alleen maar komen kijken uit nieuwsgierigheid en helemaal geen serieuze intenties hebben om je woning te kopen. 

Maak gebruik van online marketing

Tegenwoordig is online marketing niet meer weg te denken bij de verkoop van een woning. Het is dan ook belangrijk om hier gebruik van te maken als je je woning sneller wilt verkopen.

Naast de bekende woningsites zijn er verschillende manieren om online marketing in te zetten bij de verkoop van je woning. Zo kun je een professionele eigen website van de woning laten maken waarop je alle informatie en foto's van de woning plaatst. Ook kun je gebruikmaken van social media, zoals Facebook, Instagram en leuke korte filmpjes op TikTok, om de woning te promoten en zo meer geïnteresseerden te bereiken.

Wees flexibel in de prijs en de voorwaarden

Een belangrijke factor bij het verkopen van je woning is de prijs en de voorwaarden. Het is daarom belangrijk om hier flexibel in te zijn en te kijken naar de wensen van potentiële kopers.

Als je merkt dat er weinig interesse is in je woning is er waarschijnlijk iets aan het begin niet goed gegaan. In het overgrote deel heeft dit met de prijs, en hetgeen ze ervoor krijgen te maken. Deze moet in balans zijn en potentiële kopers moeten niet het gevoel krijgen dat ze een bij het kopen van het huis een slechte deal sluiten. Dat gaan ze namelijk niet doen. Het kan het helpen om alsnog de vraagprijs te verlagen of om andere voorwaarden aan te bieden. Overweeg bij een prijsverlaging de woning opnieuw op de websites en social media aan te bieden. Haal daarvoor wel de oude berichten weg.

Houd rekening met de doelgroep

Als je je huis snel wilt verkopen, is het belangrijk om rekening te houden met de doelgroep. Wie zijn de potentiële kopers en wat zijn hun wensen en behoeften? Zijn het bijvoorbeeld gezinnen met kinderen die op zoek zijn naar een ruime woning met een tuin? Of zijn het starters die juist op zoek zijn naar een betaalbare woning? Door hier rekening mee te houden bij de presentatie van je huis, kun je de interesse van potentiële kopers vergroten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de ruimtes goed zijn ingericht en dat de woning schoon en opgeruimd is.

Schakel een verkoopmakelaar in

Lukt het niet om de woning zelf te verkopen? Schakel dan een verkoopmakelaar in. Deze kan je helpen om je huis sneller te verkopen. Een goede verkoopmakelaar heeft veel ervaring en kennis van de lokale huizenmarkt en weet wat er speelt onder potentiële kopers. Hij of zij kan je adviseren over de presentatie van je huis, de vraagprijs en de onderhandelingen met potentiële kopers. Bovendien heeft een verkoopmakelaar vaak een groot netwerk van potentiële kopers en kan hij of zij je huis onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep.

Tot slot

Het verkopen van een huis kan soms langer duren dan je zou willen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het verkoopproces te versnellen en je huis sneller te verkopen. Door te zorgen voor een goede presentatie, het inzetten van online marketing, het organiseren van een open huis vergroot je de kans op een snelle verkoop. Vergeet daarbij niet om rekening te houden met de doelgroep en zorg voor een realistische vraagprijs. Door deze tips in acht te nemen, kun je ervoor zorgen dat je huis sneller wordt verkocht.

> Bekijk ook: Besparen op makelaarskosten: Hoe doe je dat?


Over de schrijver
Mijn naam is Meindert Zomer, register makelaar taxateur en eigenaar van Geregeld24. Geregeld24 is hét platform voor consument en bedrijf. Allerlei dagelijkse zaken en informatie is hier te vinden op het gebied van economie, makelaardij, verhuizen, artificial intelligence, robots, muziek en nog veel meer! Voel je vrij om een reactie te plaatsen maar houd het wel netjes.
Reactie plaatsen