Ik kan me nog herinneren toen als makelaar in 2010 begon dat ik de foto's zelf maakte. Ik had een Sony camera gekocht met een klapscherm. Zo kon ik de camera boven m'n hoofd houden en toch zien wat ik fotografeerde. Nog niet wetende dat deze manier van fotografie niet de beste keuze was.Â
Mogelijkheden voor de presentatie
Ondertussen is er veel veranderd en zijn de presentaties een stuk beter geworden. Er zijn gespecialiseerde bedrijven te vinden die zowel de foto's, video en plattegronden maken. Ook het inmeten of hoogtefoto's en zelfs filmen met een drone behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden. Maar uiteindelijk blijft het doel hetzelfde.
Het doel van vastgoedfotografie
Vastgoedfotografie is het proces van het fotograferen van onroerend goed om het aantrekkelijk te presenteren aan potentiële kopers of huurders. Het doel is om de eigenschappen en kenmerken van het pand op een nauwkeurige en aantrekkelijke manier vast te leggen en hiermee zoveel mogelijk geïnteresseerden naar het huis te krijgen. Dit kan op verschillende manieren en om je op weg te helpen zijn enkele tips om de beste presentatie van een huis te krijgen:
Gebruik de juiste camera en uitrusting
Een camera met een groothoeklens is het meest geschikt voor vastgoedfotografie. Een statief is ook handig om stabiliteit te bieden en trillende beelden te voorkomen. Overdrijf niet met uitgetrokken foto's maar geef een realistisch beeld van de ruimtes waarbij mensen gek zijn op vloeroppervlakte.
Gebruik de juiste verlichting
Gebruik zoveel mogelijk natuurlijk licht wanneer dat mogelijk is om de ruimte goed in beeld te brengen. Het is ook belangrijk om alle lichten in de ruimte aan te doen om extra verlichting te bieden. Hier zijn de meningen over verdeeld. Waar de ene fotograaf alle lichten aan wil, kiest de andere fotograaf ervoor om juist alle verlichting uit te doen. Dit is ook vaak afhankelijk van het natuurlijke licht in een woning. Bekijk van tevoren woningpresentaties om te zien welke voorkeur je hebt. Denk eraan dat je overbelichting voorkomt. Dan krijg je van die fletse foto's en dat wil je niet.
Kies de juiste hoeken
Het is belangrijk om de beste hoek te vinden om het huis te fotograferen. Zorg ervoor dat alle kamers goed worden vastgelegd en laat de beste functies van het huis zien. Maak wat meer foto's zodat je later een goede keuze kan maken. Hierbij kun je ook van lens veranderen bijvoorbeeld bij fotografie van de badkamer.Â
Op welke hoogte moet ik de foto's maken?
De hoogte waarop je de foto's maakt, hangt af van het type woning dat je fotografeert en het doel van de foto's. Over het algemeen wordt aanbevolen om foto's te maken vanaf een hoogte van ongeveer 1,5 tot 1,8 meter om een realistisch beeld te geven van de kamers en de indeling van de woning. Wanneer je zelf de foto's maakt is het slim om eerst een paar testfoto's te maken en deze op een groter scherm te bekijken.Â
Als je echter specifieke kenmerken van de woning wilt benadrukken, zoals hoge plafonds, een opvallend uitzicht vanuit een raam of een uniek ontwerp detail, kun je ervoor kiezen om de camera op een hoger niveau te plaatsen om deze kenmerken beter te laten zien. Het is belangrijk om de hoogte van de camera te variëren en verschillende hoeken te proberen om te zien welke de beste resultaten oplevert.
De buitenfoto's
Potentiële kopers willen ook zien hoe de buitenkant van het huis eruit ziet. Zorg ervoor dat je foto's maakt van de voorkant, achterkant en zijkanten van het huis. Landschapsarchitectuur en andere buitenkenmerken kunnen ook worden benadrukt. Loop door de buurt en schiet wat mooie omgevingsplaatjes. Hiermee laat je zien wat er in de buurt te vinden is.Â
Foto van de voorkant
Ik kan niet vaak genoeg benadrukken maar de eerste foto van een woning is grotendeels bepalend of mensen op de presentatie klikken. Toch wordt daar vaak te weinig aandacht aan besteed. Zelf erger ik me altijd aan de vuilniscontainers waarbij een blauwe bak enorm (negatief) opvalt. Ook auto's voor de woning of de verhouding tussen straat en woning is mij een doorn in het oog. Bereid je hierop voor en vraag buren de auto's weg te zetten voor de presentatie. Maak de stoep mooi schoon en haal de containers weg. Maak meerdere foto's vanuit verschillende standen om later de beste foto te kunnen kiezen.
Bewerken van de foto's
Het is aan te raden om de foto's te bewerken om ze er professioneler uit te laten zien. Foto's kunnen bijvoorbeeld worden bijgesneden, helderheid kan worden aangepast, kleur kan worden gecorrigeerd enzovoort. Zorg wel voor eenheid van de foto's en controleer goed het verschil tussen binnen- en buitenfoto's. Dit kun je doen door alle geselecteerde en bewerkte foto's te selecteren en er doorheen te klikken. Net zoals de kijker straks door de presentatie klikt.
Volgorde van de foto's
Zorg ervoor dat de volgorde van de foto's logisch is opgebouwd. Vaak wordt gekozen voor de looprichting waarbij voorkant, entree/hal, toilet, woonkamer enzovoort. Afhankelijk van het soort woning vind ik dit zelf niet altijd de juiste keuze. Een gedateerd toilet is nou eenmaal geen eye catcher maar een mooie uitgebouwde en lichte woonkamer wel. Probeer mensen met de eerste foto's direct "in te pakken" zodat ze verder kijken. Â
Hoeveelheid foto's
Denk eraan dat je niet alle gemaakte foto's hoeft te laten zien. Dan wordt de presentatie veel te lang en haken mensen ergens halverwege, of zelfs nog eerder af. Gemiddeld zijn zo'n 30 foto's voldoende om interesse op te wekken en daar gaat het om. Je moet alles, en vanuit alle hoeken en standen willen laten zien. Houd je doelstelling in acht en dat is mensen nieuwsgierig maken om een afspraak voor bezichtiging te maken.
Een laatste tip
Wanneer een fotograaf de foto's maakt blijf er dan bij en geef aan welke kenmerken je extra wilt benadrukken. Zorg ervoor dat je alle gemaakte foto's hebt gezien voordat de fotograaf vertrekt. Ik heb te vaak meegemaakt dat de fotograaf weer terug moet komen om van bepaalde gedeeltes nieuwe of extra foto's te maken. Dat is zonde van de tijd en energie (huis opnieuw opruimen) maar ook de eenheid van de presentatie komt hiermee in gevaar vanwege de veranderende weersomstandigheden. Overleg met de fotograaf dat je alle foto's via het camerascherm mag bekijken voordat hij of zij vertrekt. Neem hier even de tijd voor en geef direct aan wat je anders wilt.Â
Tot slot
Houd voor ogen waar de presentatie voor bedoeld is, en laat vrienden en kennissen je presentatie zien voordat je deze aanbiedt aan het grote publiek. Geef tijdens het maken van de foto's je voorkeuren aan en bekijk de gemaakte foto's voordat de fotograaf vertrekt. Voor de fotograaf is dit dagelijkse kost maar voor jou niet. Vertrouwen is goed maar controle is beter. Je wilt per slot van rekening positief verrast worden wanneer de presentatie wordt aangeboden.Â
Ik hoop dat deze informatie je een beetje helpt om er een mooie presentatie van te maken. Marketingtechnisch wil je de aandacht van de kijker vasthouden tot het einde met als doel zoveel mogelijk afspraken voor bezichtigingen te maken en de woning voor een topprijs te verkopen. Veel succes!
> Bekijk ook: 3 redenen waarom mensen zelf hun huis verkopen