Beste TIPS Huis Verkopen
Verhuizen
Geregeld24
Verhuizen
06/11/2024
45 min
0

Beste TIPS Huis Verkopen

06/11/2024
45 min
0

We vinden er allemaal wel iets van, van woningwaardes, huizenmarkt totdat je zelf je huis gaat verkopen. Dan slaat de stress toe want er moet worden geklust, opgeruimd en nog veel meer waar verkopers eigenlijk niet op zitten te wachten. Ze willen snel verkopen en het liefst zonder teveel werk. Ik zal je meteen uit de droom helpen. Onderschat het verkopen van een huis niet want er komt veel meer bij kijken dan een plaatsing op Funda, ook in deze tijd.

In dit artikel geef ik je enorm veel tips en adviezen die je nergens anders vindt waarmee jij niet alleen sneller je huis verkoopt, maar ook nog eens tienduizenden euro's extra kan ontvangen voor jouw huis. Als makelaar/taxateur heb ik zo langzamerhand alles wel gezien en het is een bewezen feit dat jouw huis veel meer opbrengt wanneer je hier wat meer aandacht aan geeft. Haal eruit wat er voor jou inzit en maak je er niet te gemakkelijk van af. De beloning zal groot zijn, dat beloof ik je!


Een veel gehoorde uitspraak van verkopers is: Daar moeten de kopers maar doorheen kijken! En dat is wat de meesten nou net niet kunnen.


Laat ik beginnen door het proces om te draaien waarbij jij je als verkoper verplaatst in de woningzoeker die precies op zoek is naar het soort huis wat jij straks aan gaat bieden. Waarschijnlijk ben je zelf ook al online aan het zoeken naar huizen dus je begrijpt precies wat ik bedoel. Die geïnteresseerde (net zoals jij) heeft een bepaald gevoel, bij een bepaald huis. Zoiets is bijna niet te omschrijven, maar wel enorm belangrijk. Bekijk dan ook eens soortgelijke huizen die jij straks ook in de etalage zet en aan de hele wereld toont. Wat voor gevoel heb jij bij de verschillende presentaties? Zo kijk de potentiële koper van jouw huis straks ook naar de presentatie.

Om jou als verkoper te helpen heb ik dit artikel gemaakt waarin ik mijn jarenlange ervaring als makelaar en taxateur heb verwerkt. Ik heb dat samen met een styliste gedaan voor het beste resultaat. En dat helemaal gratis en voor niets! Je vindt hier dan ook van elke verdieping en elke ruimte een overzicht met tips en adviezen zodat jij precies weet waar je aan toe bent en je kan onderscheiden ten opzichte van je concurrentie en daardoor veel meer geld voor je huis krijgt.

VERKOOPTIPS

De buurt

De buurt bij een huis verkopen

Laten we beginnen met de buurt

Op zich kun je niets veranderen aan de buurt, maar je kunt wel degelijk een lijst met positieve punten maken. Denk hierbij aan de bakker om de hoek waar je 's morgens heerlijke broodjes kunt halen. Of de biologische winkel in de straat waar je duurzame producten kunt kopen zonder de auto te hoeven gebruiken. Denk ook aan de bushalte en ontsluitingswegen waardoor je sneller op de plek van bestemming bent. Vergeet niet dat het voor de koper een totaalplaatje wordt waarbij elk punt wordt meegewogen in de beslissing om wel of niet een bod te doen, en belangrijker voor jou - hoe hoog dat bod wordt. Dat is altijd een optelsom van factoren.

Tip: Maak een overzicht van belangrijkste voorzieningen bij in de buurt en vergeet niet te vermelden hoever je van alles afzit. Hoelang duurt het voordat je bij de sportvelden- of het centrum bent. Op welke afstand ligt de snelweg en vermeld hoe het zit het met kinderopvang en scholen. Voeg later in de online tekst een stukje toe met de titel: Verkoper(s) aan het woord! Hierin kun je hetgeen je hebt opgeschreven kort in verwerken.

De straat

De straat bij een huis verkopen TIPS

Ook aan de straat kun je niet altijd wat doen, maar wanneer je dicht bij een vuilniscontainer woont waar de vuilzakken naast worden gezet is het een kleine moeite om de gemeente te bellen. Niet dat ze hier overigens altijd iets mee doen, maar je kunt een poging wagen. Veel kopers rijden namelijk (voor of na het maken van een afspraak) door de buurt en straat. Ze zijn nieuwsgierig geworden en willen het met eigen ogen zien. En dat roept nou juist weer een bepaald gevoel op, dat kon zowel positief- of negatief zijn. De foto's van een presentatie kunnen namelijk een eigen leven gaan leiden en weerspiegelen niet altijd de werkelijkheid.

Wat is jouw gevoel wanneer je de straat in rijdt, en waar zou je wel iets aan kunnen doen? Het zijn vaak de kleine dingen waar we het hier over hebben.

Belangrijke eerste indrukken zijn:

  • Wat is het gevoel wanneer ze de straat inrijden?
  • Hoe komt de buurt op je over?
  • Is er genoeg parkeerruimte?
  • Staan er allerlei auto's op de stoep?
  • Hoe ruim voelt het hier?
  • Hoe zien de tuinen eruit?
  • Welk type auto’s staan er?
  • Welk soort mensen wonen er?
  • Zijn er leuke speelplekken voor de kinderen?
  • Is het hier veilig?
  • Kunnen de kinderen hier op een goede manier opgroeien?

Deze laatste is een vraag die de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Wil ik mijn kinderen hier op laten groeien? Is het hier veilig genoeg om ongestoord en prettig te kunnen wonen? Zie je hoeveel indrukken potentiële kopers opdoen en welke vragen woningzoekers zich kunnen stellen? Als verkoper heb je natuurlijk niet overal vat op, maar er zijn altijd zaken waar je wel invloed op hebt. Benut deze kennis en maak er iets positiefs van. 

De voortuin

De voortuin

Naast de buurt en straat is de voortuin het eerste visuele contact met potentiële kopers met jouw eigendom hebben. Onderschat dit niet, geen enkele geïnteresseerde wordt warm van een tuin vol onkruid of vieze tegels. Ga een zaterdag aan het werk en maak die tuin netjes, en vergeet niet de stoep voor je huis (en die van de buren). ik zie regelmatig foto's online komen waarbij het gedeelte van de straat teveel van de foto in beslag neemt, maar ook onkruid en viezigheid op de stoep. natuurlijk voel jij je misschien niet verplicht om daar iets aan te doen, maar nu wil je verkopen en die eerste foto is nou juist de belangrijkste.

TIP: De eerste foto van je presentatie is meestal de voorzijde, maar daar wordt vaak de minste aandacht aan besteed door de fotograaf. Maak niet alleen je tuin en stoep netjes, maar zorg ervoor dat er niet te veel straat op de foto staat. ik zie soms foto's waarbij de helft straat is, maar je verkoopt je huis, niet de straat. Vraag nadat de fotograaf klaar is of je de foto's op zijn of haar camera mag zien. Zo krijg je niet alleen een goed beeld van welke plaatjes er zijn geschoten, maar kun je ook de voorzijde nog eens extra bekijken. Is het niet naar je zin? Laat dan nog een paar foto's van de voorzijde maken zodat je later wat te kiezen hebt. Je betaalt er veel geld voor dus je mag daar ook best iets voor verwachten.

De tuin van de buren

Dit is natuurlijk altijd een dingetje wanneer de voortuin er van de buren niet netjes uitziet. laat je daardoor niet ontmoedigen en stel desnoods voor om op een zaterdag te helpen. Jouw doel is de beste presentatie en denk aan die eerste foto. In de meeste gevallen komt er een stukje van de tuin van de buren op de foto wanneer je in een rijtjeshuis woont. De meeste buren zijn best bereidwillig om een steentje bij te dragen dus overleg dit gewoon en houd je doel voor ogen. En dat is de beste presentatie die je je maar kunt indenken.

Tips van de styliste

  • Verwijder onkruid en groene aanslag (hogedrukspuit)
  • Maai het gras indien van toepassing
  • Snoei een eventuele heg
  • Ruim dorre bladeren op en maak de tuin netjes
  • Zorg voor lichtinval van buiten (snoei bomen en struiken)
  • Voeg kleurige planten toe en/of zet er een paar potten met planten neer
  • Zorg ervoor dat de tuin er verzorgd uitziet en houd dit wekelijks bij
  • Haal de afvalbakken weg tijdens de fotografie

Het wil weleens helpen om familie en vrienden te vragen om met een frisse en onafhankelijke en eerlijke blik naar je huis te kijken. Doordat je er zelf dagelijks in je huis woont zie je bepaalde dingen niet meer. Dit noemen ze rommelblindheid en dat geldt natuurlijk ook voor de voortuin.

De voorkant (van het huis)

De voorkant (van het huis)

Nu je de voortuin hebt aangepakt en misschien wel de buren hebt geholpen is het tijd om de voorzijde (voorgevel) te bespreken. De voorzijde is namelijk naast de voortuin het eerste wat geïnteresseerden zien (ook op de foto). Denk hierbij aan schilderwerk, kozijnen en ramen, gevelbekleding of de stenen van het huis. Afgelopen week was ik bij een huis waarbij de gevels waren gereinigd, en je mag drie keer raden! Het huis waar ik moest zijn zag er zwart en vervuild uit. Dat valt potentiële kopers natuurlijk direct op en geeft ze het gevoel dat het huis niet goed is onderhouden. Hiermee is de eerste indruk al een stuk minder positief en misschien zelfs helemaal verpest.

Dat geld ook voor de kozijnen, beglazing en andere aanwezige zaken zoals een buitenlamp. Verplaats je in de "koper" die aanbelt voor een bezichtiging waarbij ze even de tijd krijgen (totdat de deur open gaat) om alles goed te bekijken. Wat valt ze dan het eerste op? Is dat het mooie schilderwerk en een mooie buitenlamp? Zo zou het eigenlijk moeten zijn, je laat de geïnteresseerden even iets langer wachten zodat ze goed de voorkant kunnen bekijken en tegen elkaar zeggen dat jouw huis perfect is onderhouden.

Tips van de styliste

  • Zorg voor een schone voorzijde en breng er wat kleur in 
  • Maak de ramen en kozijnen van binnen en buiten schoon
  • Reinig de buitenlamp of plaats een nieuwe
  • Kijk kritisch naar de deurbel (schoonmaken/vervangen)

Op zich zijn hier geen extreem hoge kosten mee gemoeid, voor een kleine investering heb je zowel de tuin en de voorgevel netjes. De hogedrukspuit kan hierbij je beste vriend zijn.

Samenvatting buurt, straat, tuin en voorkant

Wat is jouw eerste indruk wanneer je met een kritische blik de straat inrijdt. Ziet het er netjes en toonbaar uit? Of zijn er nog verbeterpunten? Belangrijker nog: Wat is straks het gevoel van de potentiële kopers? Ben je trots op hetgeen je hebt gedaan? En kun je met een gerust hart de geïnteresseerden even voor de bezichtiging laten wachten voordat je ze binnenlaat? TOP, goed gedaan! Zijn er nog verbeterpunten? Pak die dan aan.

Binnenkomst (in de woning)

qBinnenkomst (in de woning) bezichtiging

De potentiële koper heeft kennis gemaakt met de buitenzijde, heeft misschien even moeten wachten voordat de voordeur openging en daar staat de makelaar (of jijzelf als zelf verkoper) om ze binnen te laten. Dit is het eerste fysieke contact met de binnenkant. Er zijn ook woning waarbij je aan de zij- of zelfs achterkant binnenkomt. Dit komt weleens voor in het buitengebied. De plek waar ze binnenkomen kan dus verschillend zijn, maar het resultaat (en gevoel) is vergelijkbaar.

De entree/hal

Zoals gezegd is de entree/hal vaak het eerste contact met de binnenkant van de woning. Wederom een eerste indruk wat weer een bepaald gevoel geeft. 

Wist je dat potentiële kopers meestal binnen een paar seconden weten of de woning niet iets voor ze is? Ze komen binnen, vangen de eerste blikken op waarbij er iets in hun hoofd gebeurt. Dat is weer een gevoel wat ze krijgen. Binnen een paar seconden hebben ze gezien dat dit huis niet hun droomhuis is. Krijgen ze dit negatieve gevoel niet? (dat zullen ze niet direct toegeven) dan kan er verder worden gegaan met de rondleiding, die overigens ook doorgaat wanneer ze direct weten dat dit niet hun toekomstige woning is. Een oplettende makelaar of verkoper ziet dit direct en kan hierop inspelen.

De entree/hal behoort zoveel mogelijk leeg te zijn. Geen enkele bezichtiger wordt vrolijk van een volgepropte hal waar je je doorheen moet wringen om in de woonkamer of keuken te komen. Als er dan ook nog eens een kapstok vol met (winter)jassen hangt en de gordijnen dicht zijn zijn alle ingrediënten aanwezig om een kijker te doen afhaken. 

Leeghalen

Maak deze ruimte dan ook zoveel mogelijk leeg tenzij jij een ruime hal hebt waar mensen binnenkomen, dan zou je wat accessoires kunnen gebruiken om het aan te kleden. Berg de schoenen op en haal de jassen (zoveel mogelijk) weg. Haal obstakels weg en zorg voor een vrije doorgang. Tijdens een bezichting komen er vaak meerdere mensen tegelijk binnen, dan is er ook nog de makelaar of verkoper zelf die de mensen binnenlaat. Veel mensen in een kleine ruimte is dan de situatie. Wanneer de entree/hal zoveel mogelijk leeg is heeft dit in de meeste gevallen een positief effect. En dat is wat je wilt bereiken. 

Lichtinval

De ene woning is nou eenmaal lichter dan de andere, dit is mede afhankelijk van de ramen, kleuren op de wanden maar ook de vitrage en gordijnen die voor de ramen hangen. Probeer voor zoveel mogelijk natuurlijk licht te zorgen door de gordijnen helemaal open te doen, en ook de deur naar de keuken of woonkamer open te laten staan (geldt ook voor de makelaar). Haal eventueel geplaatst folie van de ramen af en laat het licht z'n werk doen. Iedereen houdt van een licht huis, vooral bij binnenkomst (eerste indruk) is dit belangrijk en wordt vaak onderschat.

Geur

Veel huizen hebben hun eigen geur, enerzijds door de gebruikte materialen, maar ook door de mensen en dieren die in het huis leven. De entree/hal moet niet alleen opgeruimd en schoon zijn maar ook lekker ruiken. Hier zijn allerlei middelen voor te krijgen maar overdrijf niet. laat die appeltaart maar achterwege en zorg dat het huis (al bij binnenkomst) lekker ruikt. Een kijker komt uit de frisse lucht direct naar binnen, het contrast kan dan groot zijn wanneer er minder prettige geuren in het huis hangen (en dan omschrijf ik het nog netjes). Vooral wanneer er huisdieren wonen is het zaak om voor de bezichtiging het huis nog even op te frissen. Zorg ervoor dat huisdieren tijdens bezichtigingen weg zijn en verwijder de haren.

Schoon

Waarschijnlijk hoef ik niet te herhalen dat het (hele) huis schoon moet zijn waarbij ramen, deuren en andere zaken grondig moeten worden aangepakt. Er is altijd wel iets te doen wat betreft schoonmaken en schoon houden. Denk hierbij ook aan spinnenwebben of andere stoffigheid aan het plafond. Veel mensen hebben de neiging om tijdens een rondleiding naar boven te kijken. Dus het plafond moet niet alleen netjes (gesausd) zijn, maar er ook fris uitzien.

Denk ook aan de mat die soms het vervangen waard is. Wanneer je enorm je best doet om die entree/hal aan te pakken is het zonde om er een vieze gebruikt mat in te laten liggen. Haal even zo'n goedkope (droogloop) mat zodat het plaatje compleet (en netjes) is.

Afwerking

Ook de afwerking laat nog weleens te wensen over, vooral wanneer we het hebben over de plinten of strips tegen andere materialen aan zoals bij een vloermat. Ook kom ik regelmatig scheuren tussen wanden en plafond tegen. Pak de kitspuit (mijn favoriet) en kit ze dicht. Wat betreft sauzen is dat soms de beste optie om het huis de juiste look en feel te geven waar potentiële kopers blij van worden. En dat is wat je wilt bewerkstelligen. Ga een zaterdag aan het klussen en nodig wat familie of vrienden uit om je te helpen. Kleine moeite, groot plezier zeg ik altijd. Vooral wanneer  je portemonnee aangenaam verrast wordt door het bod of de biedingen die je ontvangt. Het is het allemaal waard, geloof me.

De meterkast

Bij de meeste huizen bevindt zich de meterkast in de entree/hal, dit is eigenlijk zo'n ruimte die nodig is, maar waar je weinig mee kunt. Toch is dat niet helemaal zo. Ik zie veel meterkasten vol met spullen staan die daar niet horen. Dat is niet alleen onveilig maar zorgt er ook voor dat de "koper" het gevoel is dat er te weinig opbergruimte aanwezig is. Haal die meterkast leeg, haal spinnenwebben en stof weg, en net zo belangrijk: Zorg ervoor dat de meterkast goed kan worden bekeken. Neem ook even de tijd om losse kabels van allerlei apparatuur die tegenwoordig wordt gebruikt netjes te organiseren. Haal desnoods een paar ty-rips om de kabels vast te zetten of weg te werken. En als laatste, zorg ervoor dat de meterkast makkelijk is te bereiken. Regelmatig kom ik hele garderobes, schoenen-massa's of zelfs kasten tegen die de toegang belemmeren. Haal dat weg! 

Tips van de styliste

  • Zorg voor veel lichtinval (indien mogelijk)
  • Laat de entree/hal lekker ruiken
  • Vervang indien nodig de mat
  • Gebruik neutrale kleuren
  • Haal deze ruimte zoveel mogelijk leeg
  • Werk oneffenheden weg
  • Kit de scheurvorming dicht
  • Geen (tot weinig) jassen op de kapstok

De tips gelden natuurlijk niet alleen voor bezichtigingen maar juist ook voordat de fotograaf komt en de presentatie wordt gemaakt. Ik zie de gekste dingen in online presentatie waarbij ik altijd denk: Waarom niet in 1 keer goed doen? Ik houd zelf niet van half werk, en waarom zou je ook. Met een klein beetje meer inzet en soms geld behaal je veel betere resultaten.

In de entree/hal bevindt zich in veel gevallen ook de toiletruimte, dat is dan ook het volgende onderwerp.

De toiletruimte

De toiletruimte

Meestal het kleinste kamertje van het huis, maar enorm belangrijk. De toiletruimte moet schoon zijn en fris ruiken. Niemand zit te wachten op onaangename geuren van een ander. Dus maak het toilet schoon en vervang desnoods de wc-bril wanneer deze z'n beste tijd heeft gehad of niet neutraal is. Ik heb ooit een huis verkocht waar een toetsenbord wc-bril op de toiletpot zat. Op zich geinig maar dat is afleiding die je eigenlijk als makelaar (en verkoper) niet wilt. Zorg dus voor een neutrale wc-bril. Denk ook aan de kitranden bij zowel een staand als hangend toilet. Wat betreft de ruimte zelf is het verstandig deze neutraal te houden en stickers, foto's van vakanties of allerlei andere plakkaten weg te halen. Als voorbeeld zie ik een roze toiletruimte die naast een gedateerde ruimte ook nog eens afleidt van de doelstelling de positieve zaken te benadrukken tijdens een bezichtiging. Zo'n roze toilet blijft toch een ankerpuntje in het brein van een bezichtiger. Probeer maar eens NIET aan een roze olifant te denken.


Mensen denken in plaatjes, zorg ervoor dat die plaatjes goed zijn en een positief gevoel oproepen. ook wanneer ze 'avond op de bank nog even de bezichtiging evalueren en bespreken.


Nog even over die toiletbril. Zorg ervoor dat de wc-bril dicht is (samen met het deksel). Dat geeft toch een mooier beeld dan een open toilet. Hang de wc-rol netjes en haal overtollige spullen weg. Sommige mensen maken van hun toilet een soort van hobbyruimte waar alles samenkomt maar dat is natuurlijk niet de bedoeling wanneer je wilt verkopen.

Tips van de styliste

  • Haal de toiletruimte zoveel mogelijk leeg
  • Haal persoonlijke spullen zoals foto's en dergelijke weg
  • Zorg voor voldoende licht (mag ook hoge capaciteit sfeerverlichting zijn)
  • Maak de toiletruimte zoveel mogelijk neutraal
  • Maak afzuiging (roosters en afdekplaten) grondig schoon
  • Laat geen spullen op de grond liggen
  • Haal voor de foto's ook de wc-borstel en staande toilethouder weg
  • Gebruik geen wc-mat (haal deze weg indien aanwezig)
  • Doe de wc-bril en toiletdeksel altijd dicht
  • Maak het toilet maar ook de vloer en wanden goed schoon
  • Besteed aandacht aan het fonteintje
  • Doe een scheutje chloor in het toilet voor een frisse geur

Zoals je ziet is de toiletruimte een belangrijke ruimte waarvan je in eerste instantie niet zou denken dat er zoveel werk aan de winkel is, ook al is schoonmaken redelijk snel gedaan. Zorg er ook voor dat alles goed werkt zoals de kraan van de fontein en het spoelsysteem van het toilet.

De trapopgang

De trapopgang Tips bij verkoop huis

Veel trappen bevinden zich in de entree/hal, maar dat hoeft niet altijd, je vindt ze ook op andere plaatsen zoals de woonkamer. Trappen zijn er in allerlei soorten en maten en uitvoeringen. Waar het om gaat is dat de trap leeg is en er schoon en verzorgd uitziet.

Leeg

Trappen zijn bij uitstek geschikt om even allerlei spullen op te leggen die mee moeten naar boven. Die spullen blijven er soms dagen of weken liggen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het zijn niet alleen gevaarlijke obstakels, maar belemmeren ook de vluchtweg bijvoorbeeld brand. Een trap behoort dan ook altijd leeg te zijn. Haal dan ook alle spullen van de trappen af (geldt voor alle trappen in het huis) en zorg voor een ongehinderde opgang naar boven. (en naar beneden).

Soms worden er rekjes gebruikt voor het wasgoed om te drogen. Die hangen regelmatig in het trappengat, haal deze weg en ruim ze op. Dat geldt ook voor waslijnen of stangen.

Schoon

Zorg ervoor dat ook de trap er schoon en fris uitziet. Besteed extra aandacht aan de randen en het schilderwerk, aangezien dit vaak meteen opvalt bij binnenkomst. Denk hierbij ook aan het stof wat zich verzameld op de vlakke delen. Spinnenwebben komen vaak voor in de hoeken door de moeilijk bereikbare hoogte. Werk eventuele beschadigingen bij en gebruik een kitspuit om naden netjes af te dichten. 

Trapleuning(en)

Wat betreft de trapleuning is goed vastzetten en een likje verf of lak vaak voldoende om het netjes te maken. Vanwege de veiligheid behoren trapleuningen goed vast te zitten, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Herstel gebreken en maak de trapleuning netjes. Dat is niet alleen veiliger maar geeft de kijker ook een betere indruk.

Trapbekleding

De bekleding op trappen is erg persoonlijk en waar de één kiest voor vloerbedekking, kiest de ander voor pvc of een ander soort materiaal. Zorg ervoor dat het netjes is afgewerkt. Vloerbedekking is regelmatig versleten en aan vervanging toe. Wanneer dat het geval is overweeg dan ook het te vervangen. is de vloerbedekking alleen vies, overweeg dan om het te (laten) reinigen.

Schilderwerk

Omdat trappen intensief worden gebruikt zijn ze aan slijtage onderhevig en verschijnen er soms kale plekken. Herstel dit en verf de trap opnieuw, of laat deze bekleden. Wanneer je voor de eerste optie (verven) kiest gebruik dan een slijtvaste laag om zo toekomstige slijtage te verminderen.

Tips van de styliste

  • Haal de spullen van de trap en maak deze leeg
  • Herstel of vervang de bekleding
  • Zet de trap netjes in de verf of lak
  • Kit de randen of
  • Maak de trap schoon
  • Haal wasrekjes of waslijnen weg
  • Zorg voor een vrije doorgang

De woonkamer

Woonkamer bij bezichtiging huis

De woonkamer is het eerste échte gevoelscontact wanneer bezichtigers binnenkomen. In presentaties wordt hier ook extra op gelet. Laat de woonkamer dan ook ruim ogen en zorg ervoor dat in de zichtlijnen (naar de ramen) zich geen onnodige obstakels bevinden. Zo heb ik ooit zelf de keuze gehad tussen meer ruimte in de woonkamer of de piano laten staan. Hoewel beiden goede opties waren heb ik gekozen voor ruimte en de piano weggehaald. Hierdoor ontstond er veel meer zichtbaar vloeroppervlak waardoor de woonkamer veel groter leek. Dat zijn persoonlijke overwegingen, maar ik ga zelf altijd voor het beste resultaat. En dat was in mijn ogen meer ruimte laten zien. mensen zijn eenmaal gek op veel leefruimte op de begane grond. Vandaar dat een uitbouw ook zo populair is.

Woonkamer gevoel

Wanneer kijkers de woonkamer binnenkomen blijven ze vaak even staan om om zich heen te kijken. Als makelaar stimuleer ik dat ook. Even de ruimte voelen, wanneer dit tegenvalt zullen veel potentiële kopers afhaken. Doe er dan ook alles aan om deze woning perfect in orde te maken.

Overtollige spullen weg/ramen schoon

Haal overtollige spullen weg en laat veel "vloer" zien. Maak de ramen heel goed schoon want bij invallende zonnestralen wordt elke streep op het raam zichtbaar. Vooral bij doorzonwoningen heb je daar meer last van.

Persoonlijke spullen weg

We zijn allemaal gehecht aan onze persoonlijke spullen die herinneringen vertegenwoordigen, daar is ook niets mis mee tenzij je je huis verkoopt. De potentiële koper wil namelijk niet het gevel hebben om in een ander z'n huis binnen te komen, maar in zijn/haar/hun toekomstige woning. Alle persoonlijke spullen van de eigenaren leiden af van dat gevoel. Ik kan me voorstellen dat dit een beetje tegen je eigen gevoel indruist maar de ervaring leert dat persoonlijke spullen weghalen tot betere resultaten leidt. Daarnaast wil je ook niet dat persoonlijke foto's op internet verschijnen. Denk hierbij aan trouwfoto's of foto's van de kinderen.

Afleiding door artikelen en foto's

Ik heb ooit een keer een woning verkocht waarbij op de slaapkamer een voor de kijkers interessant artikel hing. Hiermee werd de totale bezichtiging rommelig en ongestructureerd omdat dit artikel in de hoofden van de potentiële kopers bleef hangen. Ook heb ik meegemaakt dat kijkers de foto's maar eens even wat beter gaan bekijken omdat er misschien iemand op stond die ze herkennen. Inderdaad, dat gaat helemaal nergens over maar is wel hetgeen afleidt van het doel, namelijk het gevoel positief van de bezichtiging beïnvloeden.

Sfeer in de ruimte(s)

De sfeer is mede bepalend voor een goed gevoel van de kijkers, ook online. Dus veel ruimte laten zien en overtollige spullen weghalen kan ervoor zorgen dat de sfeer minder wordt. Kleed dan de woning aan met wat accessoires, zet een fruitmand en/of bloemetje op tafel en gebruik bijpassende kussens op de bank. Dit is een samenspel van kleuren die meer sfeer in het huis brengen. Dat geldt overigens niet alleen voor de woonkamer, maar ook voor de rest van het huis.

Kleuren

Pasgeleden liep ik door een huis met extreem veel verschillende kleuren, alleen de woonkamer had al drie verschillende kleuren waarmee het huis onrustig werd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de eerste verdieping. Stel je voor dat een woningzoeker jouw huis op internet (Funda) tegenkomt. Dan zijn ze in eerste instantie geïnteresseerd in de foto's, wanneer ze er doorheen scrollen/swipen is het de bedoeling dat de ruimtes neutraal zijn, en elkaar positief beïnvloeden. Dat bewerkstellig je alleen door hier aandacht aan te besteden en niet teveel verschillende kleuren te gebruiken. Bedenk dus goed welke kleur(en) je in het hele huis terug wilt laten komen. Je kunt ook voor wit kiezen waarna je er kleur inbrengt met accessoires. 

Gordijnen

Het is fijn dat gordijnen afgestemd zijn op de kleuren in het huis. Soms is het verstandig om ze te vervangen. Voor weinig geld heb je nieuwe "standaard" gordijnen waarbij je bijvoorbeeld vergeelde rails kunt vervangen door stangen. Vooral wanneer je het huis een likje verf en saus geeft is dit een goede optie. Dit is vooral een tip voor rokers!

De bank

De grootte van de bank is vaak bepalend voor hoeveel ruimte er in de woonkamer overblijft, zet deze dan ook strategisch neer. Is de bank verouderd en beschadigd dan kun je overwegen om grand foulards (hoezen of kleden) te gebruiken. Ik ga niet elk meubelstuk noemen maar het gaat erom dat een huis goed en netjes is ingericht waarbij de kijker een positief gevoel overhoudt. Hierbij is de inrichting mede bepalend terwijl de inrichting niet wordt gekocht en met de verkoper meegaat. Het huis wordt dan meestal leef opgeleverd. Toch is de inrichting een belangrijk onderdeel om de "koper" positief te beïnvloeden. Doe dat dan ook!

Tips van de styliste

  • Houd de zichtlijnen (naar ramen) vrij van grote meubelstukken
  • Kies voor eenheid en zoveel mogelijk neutrale kleuren
  • Voeg kleuraccenten toe (kussen, fruitmand, bloemetje, kaarsen enz..)
  • Houd de sfeer erin door accessoires te gebruiken
  • Zorg voor nette (het liefst lichte) gordijnen en zet rails vast of vervang ze
  • Kies voor een juiste meubelopstelling waardoor de woonkamer groter lijkt
  • Haal persoonlijke spullen weg
  • Zorg voor voldoende lichtinval (gordijnen/deuren open)

Tot slot wil ik nog even iets zeggen over lichtinval in de woonkamer, maar dit geldt eigenlijk voor elke ruimte. Kijkers/kopers houden van ruimte en licht, bij woningen die van zichzelf al wat donker zijn is het verstandig om lichte kleuren (het liefst wit) te gebruiken. Dit maakt de woning niet alleen iets groter maar ook lichter. Wanneer je kiest voor een wand met kleur houd deze dan zoveel mogelijk neutraal en kies voor één zijde met kleur, de rest mooi wit maken.

Doe de gordijnen zover mogelijk open en laat desnoods deuren openstaan. Daar ben ik toch al voorstander van, vooral wanneer je de trap oploopt en de overloop betreedt kan de lichtinval van de slaapkamers de woning positief beïnvloeden. 

TIP: Verkopers vragen zich of er nog wat geurtjes gebruikt kunnen worden, of de radio zachtjes aan op de achtergrond. Wat betreft geurtjes kies dan voor neutrale frisse geuren. Wat betreft muziek is het beter zo weinig mogelijk afleiding te geven, maar als je toch muziek wilt gebruiken zet de radio dan erg zacht (achtergrond muziek) zodat het bijna niet opvalt. Ook wat betreft de kleurenverlichting en domotica van tegenwoordig is het beter om neutrale kleuren te gebruiken. Zet de verlichting dan ook niet op allerlei afleidende kleuren maar houd het neutraal.

Tot slot

Kijkers kun je positief beïnvloeden door bovenstaande tips zoveel mogelijk toe te passen. Zo is het ook slim om de kijkers even op de bank plaats te laten nemen, hierdoor lijkt de woning niet alleen groter, maar krijgen ze ook een beter beeld hoe het eruit ziet als ze 's avond voor de tv zitten of een boek lezen. 

De trapkast

Wanneer je weleens een huis hebt verkocht weet je waarschijnlijk dat dit een ruimte is waar soms veel spullen worden ingepropt tijdens een bezichtiging. Je moet de spullen toch ergens kwijt. Doe dat juist niet en laat de ruimte zien. Mensen houden van veel bergruimte waarbij de trapkast een groot onderdeel voor het opbergen van spullen en voorraad. In trapkasten kom je van allerlei apparatuur tegen zoals ovens, magnetrons, koelkasten en diepvriezers. Hierdoor kan de kijker deze ruimte niet goed zien maar ziet ook direct dat er "te" weinig ruimte is. Anders had je waarschijnlijk als eigenaar deze keuze niet gemaakt. Overweeg dan ook opslagruimte te huren wanneer jij je huis verkoopt en eigenlijk te weinig ruimte hebt.

Verlichting

Zorg dat de trapkast over verlichting beschikt (die het ook doet). Het gaat er niet om welke lamp je eraan hangt, als er maar een (neutrale) lamp aanwezig is. Dus niet alleen een fitting het een peertje (die er ook al hing toen je de woning kocht), maar een echte lamp. Dat kan gewoon een simpel lampje of bolletje zijn, als het er maar netjes uitziet en voldoende licht geeft.

Schoon

Een trapkast heeft nou eenmaal vaak niet de hoogste prioriteit maar is toch een belangrijk onderdeel van hoe mensen de woning, en met name de bergruimte die er is, ervaren. Vergeet niet dat we tegenwoordig veel spullen hebben die we kwijt moeten. Vooral met kinderen wordt (meer of veel) bergruimte als zeer prettig ervaren. Zorg er dan ook voor dat de trapkast overzichtelijk en schoon is en plaats er niet onnodig veel apparatuur in.

Typs van de styliste

  • Zorg voor een opgeruimde en netjes ingedeelde trapkast
  • Haal onnodige apparatuur eruit en/of plaats ze ergens anders
  • Repareer die lamp of schakelaar en zorg voor voldoende licht
  • Laat goed de ruimte zien (belangrijk voor de meeste kopers)
  • Zet losse draden vast en monteer ze netjes
  • Maak de trap- of bergkast goed schoon

TIP: Denk ook aan de vloer, soms loopt die netjes door of wordt er maar iets ingelegd. Een stukje zeil (voor weinig te koop) doet soms wonderen, en geeft deze ruimte net wat meer netheid.

De keuken

De keuken

De keuken is de laatste jaren steeds belangrijker geworden, enerzijds door alle kookprogramma's op tv, anderzijds omdat dit een ruimte is waar vaak samen (met vrienden en familie) wordt gekookt. Keukens zijn er in allerlei soorten en maten, maar ook opstellingen en indelingen.

Keukens zijn smaakgevoelig en hebben soms een grote impact op het gevoel van kijkers. Zelfs de kleur van de keuken kan geïnteresseerden afschrikken, maar ik adviseer je om de keuken zoveel mogelijk neutraal, schoon en fris te maken.

Gedateerde keuken

Een gedateerde hoeft op zich nog niet het grootste probleem te zijn wanneer deze goed is onderhouden en niet alle kleuren van de regenboog heeft. Ik heb ze in allerlei kleuren voorbij zien komen van geel tot rood en van bruin tot paars. Zoals eerder gezegd is de keuken vaak smaakgevoelig waarbij vaak trends worden gevolgd die een paar jaar later uit de mode zijn.

TIP: Wanneer je toch met de keuken aan de slag gaat zoals schilderen of wrappen is een lichte keuken zoals wit vaak de beste optie. Hierdoor lijkt de keuken niet alleen groter maar ook frisser. Wanneer je hierin wat extra investering wilt doen is het vervangen van de apparatuur (indien nodig) en het aanrechtblad (afgestemd op de rest) een goede keuze. Denk er wel aan dat je elke investering die je doet weer terug moet verdienen, en het is nog maar de vraag wat potentiële kopers na de koop willen. Zoek hierin dus de balans tussen investering, werkzaamheden en opbrengst. Dit is vaak ook afhankelijk van de rest van de inrichting.

Mijn ervaring (Restyling)

Ik heb veel keukens een moderne look gegeven waarbij ik het aanrechtblad en de spoelbak met kraan verving. Voor de deurtjes is tegenwoordig speciale "keukenverf" verkrijgbaar. Door deze aanpak zocht ik de balans tussen het geld wat ik erin wou investeren, de werkzaamheden die ik uit wou voeren, en de meerwaarde die ik in de woning wou creëren. Dit is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Dat geldt ook voor een nieuwe keuken, ik heb ooit een huis voor klanten aangekocht waar al een nieuwe luxe en dure keuken in zat. Deze was echter niet naar de smaak van mijn klanten en werd direct na de overdracht vervangen.

De apparatuur

Oven en magnetron

De apparatuur van de keuken is naast de leeftijd meestal ook een aandachtspunt. De apparatuur moet schoon en fris zijn maar hier gaat het nog weleens mis. Vooral de over wordt niet altijd goed schoongemaakt en dat is nou net waar de bezichtigers in kijken. Hetzelfde geldt voor de magnetron waar je de broodkruimels soms uit tegemoet komen. Besteed hier even wat extra aandacht aan nu je weet dat potentiële kopers hierin kijken.

Afzuigkap

De afzuigkap beschikt over roosters die vettigheid en smeer opnemen. Maak ze schoon of vervang ze. Denk ook aan de verlichting waarbij soms een lampje niet meer doet. Vervang deze, het kost een paar euro maar het plezier is voor "kopers" groot wanneer alles schoon is en werkt.

Aanrecht- en/of bovenkastjes

De keuken hoort bij de verkoop van de woning en het is dan ook logisch dat de geïnteresseerden hier even in willen kijken. Zorg ervoor dat de kastjes en laden netjes zijn geordend en vooral schoon zijn. Haal de overtollige spullen die je nooit gebruikt eruit en doe ze alvast in verhuisdozen. Zet spullen die je niet gebruikt alvast in de berging of op zolder. Misschien is een tijdelijke opslagruimte ook een oplossing wanneer je veel spullen hebt die je niet tot nauwelijks gebruikt maar nog niet weg wilt doen. Dat geldt voor alles spullen.

Hang- en sluitwerk van de keuken

Wie herkent de grote naden of scheefhangende deurtjes van de keuken niet. Even de deurtjes of laden opnieuw stellen geeft vaak al direct een ander gezicht. Vooral wanneer de keuken intensief is gebruikt is dit vaak een aandachtspunt. Niet alleen tijdens een bezichtiging zal dit opvallen maar vooral op de foto's. Kijk hier even met een kritische blik na en laat de ruimtes en lijnen zoveel mogelijk gelijk met elkaar lopen. Kijk ook kritisch naar het hang- en sluitwerk en vervang deze waar nodig. Op Youtube zijn allerlei tips te vinden voor kluswerkzaamheden, zo ook voor het afstellen en restylen van de keuken.

Tips van de styliste

  • Maak de keuken zowel van binnen als buiten grondig schoon
  • Reinig de oven en magnetron goed van binnen (en buiten)
  • Pak de keuken geordend in en doe overtollige spullen weg
  • Haal het aanrechtblad zoveel mogelijk leeg (ruimte)
  • Koffiezetapparaat mag blijven staan
  • Check de apparatuur zoals vaatwasser
  • Hang een schone hand- en theedoek op
  • Zet de vaatwasser tijdens een bezichting NIET aan
  • Zorg ervoor dat de vaatwasser leeg is

Tips voor een bezichtiging

Een keuken is een kwestie van smaak waarover valt te twisten, maar niet over hoe schoon de keuken er van binnen en buiten uitziet. Maak de keuken dan ook grondig schoon en orden de spullen. Kijkers werpen ook vaak een blik in de kastjes of lades om te zien wat er allemaal in kan. Ruim de spullen zoveel mogelijk op en geef de potentiële kopers de kans om de ruimtes goed te bekijken.

Bijkeuken of berging

Regelmatig kom ik in een entree/hal, bijkeuken of berging een overdosis aan jassen en schoenen tegen, waar menig (kringloop)winkel jaloers op zou zijn. Het is een kleine moeite om dit op te ruimen. Schaf desnoods een schoenenkastje aan of doe "oude schoenen" weg. Alvast inpakken is natuurlijk ook een optie maar de praktijk wijst uit dat we veel dingen bewaren die we toch nooit aan hebben. In deze ruimte komen we ook nog weleens de wasmachine en droger tegen. Zorg ervoor dat deze schoon zijn en tijdens een bezichtiging ook leeg.

Zorg voor een vrije doorgang naar bijvoorbeeld een andere ruimte of de achtertuin. Opruimen en schoonmaken is vaak het devies voor dit soort ruimtes. 

De garage

Garage's zijn er tegenwoordig niet meer voor de auto, maar worden meer als berging of opslag gebruikt. Zorg ervoor dat mensen de ruimte kunnen zien en dat lukt niet wanneer de garage volledig is volgepakt. Haal spinnenwebben weg en veeg of stofzuig de vloer. Berg het gereedschap netjes op of gebruik hier een gereedschapskist voor.

Wanneer je toch wat spullen in de garage kwijt moet zorg ervoor dat nog steeds de lengte en de breedte goed is te zien. Denk ook aan fietsen, scooters en allerlei vervoermiddelen die we hebben. Geef de kijkers een goed gevoel door de garage netjes op te ruimen en in te pakken. Is het teveel? Regel dan opslagruimte waar je tijdelijk wat spullen kwijt kunt.

Deuren van de garage

Klemmende deuren, deuren die niet open kunnen of de elektrische deur die niet werkt zijn ergernissen voor zowel de makelaar als de kijker. Besteed hier even aandacht aan. Dat slot wat al jaren moeilijk open en dichtgaat hoort hier ook bij.  Ook het schilderwerk van de garage en de garagedeuren laat nog weleens te wensen over. Leg de afstandsbediening van de elektrische garagedeuren alvast klaar zodat de verkoopmakelaar niet hoeft te zoeken.

Conclusie garage

Zorg dat de garage er toonbaar en het liefst zo leeg mogelijk uitziet zodat kijkers een goede indruk van de ruimte krijgen. In de praktijk wordt de garage veelal gebruikt om alvast spullen neer te zetten die het huis uit moeten omdat de fotograaf komt. Regel tijdelijke opslag wanneer dit te gek wordt. Maak de garage spinnenweb vrij en maak de vloer schoon. Herstel sloten of deuren voordat de makelaar de woning aan geïnteresseerden toont.

Overkapping en/of serre

Overkappingen zijn een mooie aanvulling op de woning die zich veelal aan de achterzijde van de woning bevinden. Dit zijn in mijn ogen sfeervolle ruimtes die het gevoel van kijkers positief kunnen beïnvloeden. Vooral wanneer de zon schijnt ziet de "nieuwe eigenaar" zich hier al samen met zijn of haar gezin vertoeven. Nu je dit weet kun je daar gebruik van maken. Leg de kussens op de bank, maak de barbecue of buitenkeuken schoon en ruim overtollige spullen op. 

Mocht je roken (waar tegenwoordig de doodstraf op staat haha) zet dan die asbak weg en ruim de peuken op. Kijkers kunnen hier volledig op afknappen, want als jij in de overkapping of serre rookt, hoe groot is dan de kans dat je in de winter even binnen een sigaret opsteekt? Je wilt voorkomen dat dit in de hoofden van potentiële kopers gaat zitten.

Besteed gewoon even wat aandacht aan de serre of overkapping en maak het netjes zoals je bij elke ruimte in de woning doet. Vergeet de doorzichtige golfplaten niet schoon te maken mocht je die hebben. Je kunt hier een milieuvriendelijk reinigingsmiddel voor gebruiken of de hogedrukreiniger z'n werk laten doen. Een combinatie van beiden is van harte aan te bevelen.

De tuinset

Zet de tuinset op een logische manier neer en maak deze schoon. Leg de kussens erin en zet er wat neutrale accessoires bij. Nu je inmiddels 100 keer hebt gehoord dat een huis kopen gevoel is kun je een positief gevoel bij kopers verder aanwakkeren. Dat blije 'zomerse gevoel die kijkers kunnen ervaren bij een paar zonnestralen kun jij met een paar simpele ingrepen versterken. 

Door de wind, door de regen

Overkapping staan in weer en wind hetgeen de onderhoudstoestand aantast. Herstel scheve planken, zet ze in de beits, verf ze en vervang delen die door houtrot zijn aangetast. Dat geldt overigens ook voor de schuurdeur die onderaan vaak de eerste tekenen van achterstallig onderhoud laten zien.

De achtertuin

De achtertuin bij huis verkopen

De tuin is wederom een smaak gevoelig onderwerp en is afhankelijk van het jaargetijde waarin je verkoopt. We hebben het al over de voortuin gehad en waar daarop van toepassing is geldt ook voor de achtertuin. Maak die tegels even schoon, herstel die schuttingdeur en maai het gras. Niet iedereen heeft groene vingers maar een achtertuin netjes maken kan volgens mij iedereen. Overweeg een tuinman of hovenier in te schakelen wanneer je hier hulp bij nodig hebt.

Tuinhuisje of buitenberging

Dit zijn vaak de ruimtes die de minste aandacht krijgen maar wel bij het totaalplaatje van je huis horen. Hiervoor geldt hetzelfde dan voor de rest, ruim ze op, maak ze schoon en laat de ruimte zien. Misschien heeft het tuinhuisje een likje verf nodig of moet je de schuurdeur opnieuw schilderen. Doe dat dan! vervang ook even het raam waar een barst in zit   

Tot slot over de begane grond

Bij de meeste verkopers bestaat de woning verkoopklaar maken uit opruimen, schoonmaken, opruimen en schoonmaken. Wanneer we wat langer in een woning hebben gewoond hebben we vaak van alles aangehaald wat we willen bewaren, maar vaak ook niets mee doen. Misschien is dit wel een mooi moment op overtollige spullen te verkopen of weg te geven.

De online presentatie (foto's en video) is het eerste visuele contact met de potentiële koper. Zorg ervoor dat deze goed is! Denk hierbij aan de voorkant binnenkomst waar de kijker het eerste fysieke gevoel ervaart van het contact met jouw woning. Doe het goed, of doe het niet is mijn motto. Natuurlijk zijn er zaken waarin je een guldenmiddenweg kunt zoeken, maar het feit blijft dat de kijker een gevoel ervaart bij het bezichtigen van jouw woning. Jij bepaalt mede of dat gevoel positief- of negatief is.

Ben je er klaar voor?

Dan gaan we naar boven.

De eerste verdieping

Tips De eerste verdieping Huis Verkopen

De overloop

Zoals ik weleens vaker zeg is de overloop een ondergewaardeerde ruimte waar naast wasmanden, sporttassen ook allerlei andere spullen tijdelijk worden gestald die nog opgeruimd moeten worden. Ook wasrekken en waslijnen vol met wasgoed maken soms deel uit van deze ruimte. Dat moet je vooral zo blijven houden, MAAR NIET BIJ HET VERKOPEN VAN JE HUIS!

De overloop is meestal de toegangsruimte tot de slaapkamers, badkamer en overige op de eerste verdieping aanwezige ruimte. Ook de trapopgang (indien aanwezig) naar de tweede verdieping bevindt zich meestal hier.

En stel je eens voor dat de makelaar met een stel bezichtigers naar boven loopt om de eerste verdieping te bekijken, hoeveel mensen staan er dan soms op de overloop? Vooral wanneer de overloop toch al wat aan de krappe kant is en de kijkers blijven staan wordt het soms te vol. laat staan wanneer je daar ook nog allerlei spullen hebt staan waarvan jij dacht dat deze niet hinderlijk zouden zijn voor de bezichtigingen. 

Een paar Tips

  • Kleine overloop: Zoveel mogelijk leeg
  • Grote overloop: Zoveel mogelijk leeg, maar enkele accessoires kan een mooie toevoeging zijn.
  • Bij beiden: Waslijnen en wasrekjes weg.
  • Bij bezichtigingen de deuren van de slaapkamers open (meer lichtinval)
  • Persoonlijke spullen zoals foto's weghalen.

Moet ik de foto's en persoonlijke spullen weghalen?

Dat is een vraag die vaak wordt gesteld aan de makelaar en styliste, het antwoord is simpel: JA! Hierover hebben we het al eerder gehad. Foto's en artikelen over allerlei persoonlijke zaken leiden af, dus haal ze gewoon weg en hang er desnoods wat anders neer. Ook die foto's in het toilet, de badkamer, het trappengat en de overloop weghalen.

Wist je dat de meeste woningen boven slechter zijn afgewerkt dan beneden? Dat is ook logisch want je leeft meer op de begane grond (tenzij je een ander soort huis hebt met de woonkamer op de eerste verdieping) waardoor je eerder bepaalde zaken ziet en aanpakt. De regel is: Hoe hoger je in de woning komt, des te slechter het is afgewerkt. Bezichtigers die meerdere woningen hebben bekeken weten dat ook. Daar kun jij vanaf nu iets aan veranderen.

Tot slot over de overloop

Zet die plinten vast, haal spinnenwebben uit de hoeken, herstel die deurklink en maak alles mooi schoon en netjes. Vergeet niet dat kijkers de overloop minimaal twee keer passeren wanneer ze het huis door lopen. Met deze kennis kun jij je voordeel doen en het maximale uit de verkoop halen. Niet alleen met de overloop natuurlijk, maar met alles wat je in dit artikel tegenkomt.

De slaapkamer(s)

De slaapkamer(s) inrichten voor verkoop huis

Ik kan met een gerust hart zeggen dat slaapkamers heel persoonlijk zijn en bepaalde gevoelens op kunnen roepen. Dit is het privédomein van de verkoper en mag qua emotie niet worden onderschat. Als verkoper weet je exact wat ik bedoel, eigenlijk wil je niemand anders op je slaapkamer hebben, maar tijdens de verkoop van je huis ligt dit wat anders.

Haal dan ook privé spullen weg en berg ze op. Maak de ruimte zo neutraal mogelijk zodat kijkers minder het gevoel krijgen dat ze in iemand anders z'n slaapkamer staan. Ook voor de koper(s) geeft de slaapkamer vaak een bepaald gevoel.

Dus geen kleding op stoelen of rommel onder het bed. Ik zie nog steeds foto's op Funda verschijnen waarbij ik spullen onder het bed zie staan. Dat is zonde en doet al het werk wat je hebt gedaan (gedeeltelijk) teniet bij de eerste online indruk.

De ramen

Kopers zijn nieuwsgierig en kijken vaak ook nog even vanuit de slaapkamer in de tuin. Zorg dat de ramen schoon en vlekvrij zijn. Vergeet niet de kozijnen en horren schoon te maken.

TIP: Vanuit de ramen (vooral boven) zie je ook vaak het schilderwerk en de aanslag op de kozijnen buiten. Kijk eens door de ramen naar de buitenkant (onderdorpels) van de kozijnen. Zijn ze schoon? Of toe aan eenlikje verf? Dit is namelijk hoe de kijker ook jouw woning ziet.

Laat de slaapkamer ook fris ruiken en laat de ramen iets open voor frisse lucht. Vooral wanneer je 's morgens om 9 uur een bezichtiging hebt kunnen de slaapgeuren je als kijker (en makelaar) tegemoet treden en dat is voor anderen toch minder fris. Dus zet 's morgens direct de ramen alvast open wanneer er die ochtend bezichtigen staan gepland.

De kamers van de kinderen

Kinderen kunnen er nu eenmaal een grote puinhoop van maken, en ik mag dat zeggen. Daar is niets mis mee en hoort bij de opvoeding, tenzij je het huis gaat verkopen. Dat moet er worden opgeruimd. Laat de kinderen helpen bij het opruimen en schoonmaken van hem/haar slaapkamer. Dit is niet alleen goed voor het selectieproces van wat weg kan of moet blijven, maar ook voor het psychologische effect van een verhuizing. Doe het samen, waarbij je nog even wat herinneringen ophaalt van tekeningen of werkjes die ze hebben gemaakt voor jou of je partner. Neem de kinderen mee in het verhuisproces, voor hun is het net zo spannend dan voor jou.

De ruimte van de slaapkamers

Laat "kopers' de ruimte zien en haal overtollige spullen eruit. Richt kamers die leeg zijn in want een gemiddelde kijker kan geen inschatting van de ruimte maken wanneer deze leeg is.

Kleuren

Niets is zo smaakgevoelig en bepalend dan kleuren die zijn gebruikt. Vooral wanneer elke kamer een andere kleur heeft raakt de kijker (in z'n hoofd) in verwarring of ziet alleen maar saus- en schilderwerk. Probeer kleuren zo neutraal mogelijk te houden waarbij je dit doortrekt naar de andere kamers. Online (dat weet je inmiddels) swipen woningzoekers door jouw presentatie. Kleuren die dan mooi op elkaar aansluiten geven rust en maken het overzichtelijk. 

Vooral wanneer je ook nog eens de foto's op logische volgorde achter elkaar zet. Vergeet niet dat kijkers zich alvast een voorstelling maken hoe de woning er in het echt uitziet. Een onlogische volgorde met allerlei verschillende kleuren kamers bevorderd de rust en logica in hun hoofd niet. Dat is gewoon een psychologisch gevolg waar waarschijnlijk de meest verkopers niet aan denken. Maar vanaf nu jij natuurlijk wel.

TIP: Kleuren hebben allerlei betekenissen en associaties waar jij misschien geen enkele kennis van hebt, of juist wel. Kleuren beïnvloeden je stemming en gevoel, dat is met de kleuren van een huis ook zo. Probeer daarom zoveel mogelijk mensen aan te trekken met neutrale kleuren, voor wit doet het nog altijd goed waarna je witte kamers prima kunt aankleden met wat kleur.

De badkamer

De badkamer

Badkamers kunnen allerlei benamingen krijgen zoals modern en luxe, maar ook ouderwets of gedateerd tot zelfs vies en smerig. Je weet inmiddels dat elke ruimte netjes en schoon moet zijn, maar ook fris moet ruiken. De badkamer roept ook direct gevoelens op bij de kijker, zit er voldoende ruimte in, kunnen we naast elkaar staan met tanden poetsen of is er een bad voor de kinderen. Zo heeft iedereen z'n eigen wensen en behoeften. Feit is dat badkamers en keukens vaak direct onderdeel uitmaken van de verbouwingsspecificatie (en het bouwdepot) van de uiteindelijke koper.

Je hoeft dus niet de hele badkamer opnieuw te betegelen of een bad te plaatsen om een grotere doelgroep aan te spreken. De badkamer is nou eenmaal de badkamer die ze krijgen tenzij de badkamer de enige ruimte is die nog gemoderniseerd kan worden. Met een paar kleine aanpassingen kom je al heel ver. Zo heb ik ooit de zijkanten van de spiegels zwart gemaakt, en de kleine tegeltjes achter de wastafel wit geschilderd met speciale tegelverf. Goed schoonmaken en een paar accessoires erin deed echt wonderen.

Ook badkamers zijn smaakgevoelig en kunnen verschillende periodes weergeven wanneer ze een upgrade hebben gehad. Badkamers veranderen ook door de jaren heen, en waar vroeger groen en blauw of zelfs bruin in de mode was kom je tegenwoordig meer natuurlijke tinten tegen. Denk eraan dat je niet met de smaakgevoeligheid van iedereen rekening kunt houden. Een gedateerde badkamer kan de koper nog steeds een goed gevoel geven wanneer deze schoon en fris is.

Voegen

De voegen vertonen regelmatig gebreken of zijn aangetast door smeer of schimmel. Hier is speciale voegenreiniger voor te krijgen of met een schoonmaakmiddel schoon te krijgen. Dit kun je overigens grotendeels voorkomen door betere ventilatie en de tegels inclusief voegen droog te maken. Omdat in veel gevallen voegen lichter zijn dan de tegels (bij wit niet) valt smeer en schimmel veel meer op. Je wilt als verkoper niet dat kijkers hier over vallen. Zo ook de kitranden en -naden.

Kitranden en -naden

Net zoals bij de voegen, zijn de kitranden veelal gevoelig voor smeer en schimmel. Reinig deze voordat de fotograaf komt en je de woning online zet. Overigens is het advies de kitranden elke 7 jaar te vervangen, maar in de praktijk wordt dit vaak niet gedaan. Ook hiervoor geldt dat het regelmatig reinigen en droogmaken na het douchen de levensduur (en frisheid) van de kitrand wordt verlengd.

De douchebak

In veel huizen komen we douchecabines en douchebakken op de grond tegen. In de naden tussen het kunststof en het glas verzameld zich vuil. Daar is nagenoeg niets tegen te doen dan behalve dit regelmatig schoon te maken. Vaak bevindt zich het vuil tussen de strips en openingen, een nieuwe strip plaatsen en een grondige reinigingsbeurt voordat de woning in verkoop is hierbij het advies. Dat geldt ook voor kalk, kalkaanslag vind je in hoeken en gaten, maar vooral ook op de tegels en glazen wand. Regelmatig schoonmaken, ontkalken en droog maken is een behoud voor je badkamer.

De wasmanden eruit

Hier kan ik kort over zijn, haal de wasmanden uit de badkamer wanneer je huis in verkoop gaat. (Op de foto) Tijdens een bezichtiging is dit minder erg dan tijdens fotografie. laat je de wasmanden tijdens bezichtigingen staan is het zaak om het deksel te sluiten en geen vuile was in de wasmand te verzamelen.

De kastjes

Plaats zoveel mogelijk tubes tandpasta, tandenborstels en andere verzorgingsmiddelen in de daartoe bestemde kastjes. Dit soort spullen horen tijdens fotografie en bezichtigingen niet los te slingeren in de badkamer. Orden deze spullen wel netjes omdat kijkers geneigd zijn om ook in het wandmeubel en de kastjes in de badkamer te kijken. Deze maken vaak onderdeel uit van de koop dus dat hoort er nou eenmaal bij.

De spiegel of spiegels

Een spiegel schoonhouden is een uitdaging op zich, vooral wanneer zich veel condens van het douchen zich in de badkamer verzameld. Zo wordt er stof en vuil verzameld wat de kijkers direct opvalt. Vooral wanneer er ook nog eens een lamp op schijnt. Tegenwoordig zijn er middelen te krijgen waarmee je de spiegel behandeld zodat deze vuiligheid en condens afstoot.

Een streepvrije en schone spiegel geeft "kopers" een goed gevoel en leidt niet af van de rest van de badkamer. Let op dat er ook regelmatig roest aan de randen van de spiegel ontstaat. Dit kun je wederom voorkomen door direct na het douchen de spiegels droog te maken. Mocht zich toch roestvorming voor hebben gedaan kan er soms een (zwarte) strip over worden geplakt of zoals ik dat ooit heb gedaan, een randje verf langs schilderen zodat de roest of verbleking in de rand van de spiegel niet meer zichtbaar is.

De radiator

Aan de onderkant van radiatoren die in de badkamer zijn geplaatst vertonen soms roest. Vervang de radiator wanneer er bijna sprake is van doorroesten. Wanneer er sprake is van lichte roestvorming schuur de onderkant en behandel deze (1 of 2x) met een primer die geschikt is voor radiatoren. Schilder daarna de gehele radiator met verf die speciaal voor radiatoren (en vochtige ruimtes) geschikt is. 

Soms zie je aan de onderkant van een radiator veel roest en daarboven het afbladderen van de verf. Vervang de radiator of behandel deze op de manier zoals hierboven is beschreven.

Goede ventilatie

Goede ventilatie is de sleutel tot minder problemen in de badkamer. Zorg ervoor dat je de ventilatie op de juiste manier gebruikt. Dus aanzetten (indien aanwezig) en na het douchen nog even aan laten staan helpt schimmelvorming tegen te gaan. Is er sprake van regelmatige schimmelvorming in de badkamer is het zaak dit wel te melden aan de koper. Ook wanneer je zelf bijvoorbeeld het plafond voor de verkoop nog even in de saus hebt gezet. Eerlijkheid is hierbij een belangrijk punt om mee te nemen in je verhaal.

Schimmel aan het plafond

Misschien herken je dit wel, dit is namelijk een veel voorkomend probleem wat niet altijd makkelijk is te verhelpen wanneer dit eenmaal is ontstaan. Goed reinigen en behandelen met een schimmelwerende laag is dan het advies. Daarnaast is het (zoals hierboven aangegeven) belangrijk om badkamers goed te ventileren.

Tips van de styliste

  • Maak de badkamer schoon en haal overtollige spullen weg
  • Ruim tubes tandpasta en andere verzorgingsmiddelen op
  • Maak de spiegel(s) schoon
  • Zorg dat de verlichting werkt (alle lampen)
  • Maak vieze kitranden schoon of vervang ze
  • Maak plafonds schoon en behandel schimmelvorming met vochtwerende verf/primer en/of saus
  • Breng wat kleur en accessoires in de badkamer
  • Vloermatten in principe eruit
  • Wasmanden uit de badkamer

De zolder

De zolder

Zolders kunnen er qua indeling compleet anders uitzien. Is de zolder uitgerust met slaapkamers dan geldt het stukje van iets verder terug over de slaapkamer. Indien er sprake is van een open zolder geldt dat zoveel mogelijk vloeroppervlakte laten zien voor de kijkers zodat ze zich een beeld kunnen vormen wat ze na de aankoop met deze ruimte willen doen. Iets van sfeer in deze ruimte brengen is niet verkeer, maar is ook afhankelijk van de afwerking en modernisering. Is het een bergzolder zonder andere functie dan is het misschien slim om deze niet op de foto te zetten, maar deze keuze is aan jou als verkoper en het advies van je makelaar.

Wil je deze ruimte inrichten als fitnessruimte, tweede woonkamer of gameroom is dat ook prima, zolang het er maar netjes en verzorgd uitziet en wat sfeer meebrengt. Zolders hebben soms meerdere functies die je prima in een presentatie kunt gebruiken. Ook het hebben van een (extra) werkplek is na de pandemie een steeds meer een wens. (of noodzaak) Omschrijf dan ook goed bij je woningtekst welke mogelijkheden jij voor je multifunctionele ruimte hebt bedacht.

Wist je dat je met 4 verhuisdozen en een matras al een bed voor de zolder kunt realiseren? Nee?

Dat is heel simpel, pak 4 verhuisdozen, zet ze op de kop en leg er een matras en/of topper overheen. Zorg ervoor dat je de dozen wat naar binnen schuift. Leg er nu een dekbed of sprei met 1 of 2 kussens op en voilà. Je bed is klaar. Dit is wat stylisten ook soms doen wanneer een lege slaapkamer of zolder moet worden ingericht met een bed. Leg er dan wel even een brief op: NIET OP ZITTEN! De kijkers weten dan dat het bed voor de sier is, en niet om op te zitten of te liggen. Door het plaatsen van zo'n bed geef je de kijker meer inzage in hetgeen er met de ruimte mogelijk is. Overigens zijn er ook complete kartonnen meubelen in de handel die speciaal voor leegstaande woning worden gebruikt om er een mooie presentatie van te maken. Dit is wat makelaars ook regelmatig doen.

Ook zolders beschikken soms over een overloop of voorzolder. Houd deze netjes, schoon en zo leeg mogelijk. Hier kunnen zich ook de CV-ketel, Hybride warmtepomp, mechanische afzuiging, zonneboiler, wasmachine- en droger-aansluiting of andere apparatuur bevinden. Zorg ervoor dat alles er netjes en verzorgd uitziet.

Knieschotten

Is de zolder voorzien van knieschotten prop dan niet alles helemaal vol, maar laat ruimte vrij zodat de kijkers kunnen zien hoe diep deze bergruimte is. Herstel deurtjes of panelen die goed werken of open en dicht willen. Het is een grote ergernis wanneer de kijker even een blik achter de knieschotten wil werpen en de deurtjes niet willen schuiven of andere panelen niet open willen.

Dakkapel en dakramen

Op dakkapellen is regelmatig wat aan te merken zoals het slechte onderhoud of de viezigheid die van buiten is te zien. Dat komt doordat eigenaren er minder makkelijk bijkomen en nou eenmaal niet jaarlijks de dakkapel laten inspecteren. Kopers kunnen een bouwkundige keuring als voorwaarde stellen wanneer ze een slecht gevoel over het onderhoud van de dakkapel (of het hele huis) hebben. Voorkomen is beter dan genezen dus zorg ervoor dat je dakkapel goed is onderhouden en schoon is gemaakt.

Wat betreft dakramen zijn er allerlei verschillende types waar bij de oude (houten) dakramen veelal als gebrek afbladderende lak of onderaan zwarte schimmel (rechtopstaande delen) laten zien. Goed schoonmaken en opnieuw lakken kan dan de oplossing zijn. Soms wordt er gekozen voor het verven in dezelfde kleur dan de woning.

TIP: Een veel voorkomend gebrek bij oude dakramen is de beglazing die lek is gegaan. Hierbij kan er lucht en smeer tussen de dubbele beglazing komen die niet meer is schoon te maken. Het vervangen van het raam of het hele dakraam is dan de beste optie. Denk eraan wanneer je ervoor kiest hier niets mee te doen, dan ben je dit verplicht te melden aan de koper. Het vermelden in de vragenlijst is hiervoor voldoende.

Tot slot vind je hieronder nog een aantal tips en veel voorkomende zaken die makelaars en woningzoekers kunnen tegenkomen tijdens een bezichtiging.

CV-Installatie

Potentiële kopers willen weten hoe oud de CV-ketel (installatie) is. Meestal wordt dit vermeld in de presentatie op internet. Zoek het bouwjaar op en schrijf deze op de CV-ketel. Als het goed staat er ook het laatste onderhoud op vermeld. Zo heeft niet alleen de bezichtiger direct toegang tot deze informatie, maar ook de makelaar. Hiermee wordt direct elke onduidelijkheid weggenomen. Moet de CV-ketel worden vervangen vanwege ouderdom? Ook geen probleem want de koper kan hier direct rekening mee houden en (tot nu toe 2024) iets meer lenen voor verduurzaming. Een hybride warmtepomp (en zonnepanelen) hoort daar ook bij. Een oude CV-ketel hoeft dus geen enkel probleem voor de koper op te leveren.

Rolluiken

Rolluiken zijn geweldig voor het verduisteren van een kamer en het buitenhouden van warmte. Ze bieden ook een gevoel van veiligheid. Tijdens een bezichtiging demonstreert de makelaar vaak de werking, wat soms door potentiële kopers wordt gevraagd. Wanneer het rolluik aan de binnenkant zichtbaar wordt is het voor de kijker fijn om een schoon en verzorgd rolluik te zien. Toch is dit in heel veel gevallen niet zo omdat de binnenkant nou eenmaal wat lastiger is schoon te maken. Doe dit toch of schakel een bedrijf in die hierin is gespecialiseerd.

Tot slot

Het meeste heb ik wel behandeld in dit artikel wat groter is geworden dan ik in eerste instantie had verwacht. Maar er valt ook zoveel te vertellen over een huis! 

Waar het om gaat is dat je de potentiële koper niet af wilt schrikken met gebreken, rommel of viezigheid. Een huis kopen is gevoel en dat kun jij als verkoper beïnvloeden. Zowel negatief als positief. Zet dan ook die loszittende plinten vast (of zet ze erop als ze ontbreken). Ruim de woning op en herstel (kleine) gebreken zoals een lekkende kraan of loszittende deurklink. Zorg voor voldoende licht (en ventilatie) in de woning en breng er wat sfeer in. Hieronder vind je nog een paar algemene tips van de styliste waar jij (gratis) je voordeel mee kunt doen.

Algemene tips van de styliste

Algemene tips van de styliste - home stager

  • Maak van jouw huis een droomhuis voor kopers. Zorg dat het huis aantrekkelijk is voor een breed publiek en zoveel mogelijk klaar om in te trekken.
  • Haal persoonlijke spullen zoals foto's en items die gevoelig kunnen zijn, zoals sportclubs of religieuze symbolen uit je huis.
  • Zorg voor een veilige omgeving: repareer losse trapleuningen, vervang kreukelige vloerkleden, en verwijder uitstekende voorwerpen.
  • Los kleine gebreken op zoals loszittend behang, afgebladderde verf, klemmende deuren, losse deurklinken en lekkende kranen.
  • Zorg voor eenheid door dezelfde kleuren te gebruiken op muren en kozijnen. Gebruik neutrale, lichte kleuren voor een frisse uitstraling.
  • Verwijder huisdieren en hun spullen tijdens bezichtigingen en foto’s. Gebruik luchtverfrissers om eventuele geuren te neutraliseren. Haal ook de voerbak e.d. weg. Je hebt geen idee of de kijkers überhaupt wel van dieren houden.
  • Een nette voortuin, schone voordeur, werkende deurbel en schone ramen zijn een goed begin. Zorg dat buitenverlichting werkt en dat je huisnummer goed zichtbaar is. Vooral wanneer er bezichtigingen worden gedaan in de winterperiode.
  • Leg kussens netjes neer en zorg dat de bank strak en glad is voor foto’s. Overdrijf niet met kleedjes en opvallende kleuren en stem de accessoires af op de rest.

Veel succes met de verkoop!

Verhuisplanner


Reacties
Categorieën