Huis virtueel bezichtigen: Is dat wat?
Voor jaren terug liep ik op een woonbeurs en kwam een productiemaatschappij tegen die video’s voor woningen maakte. Vol enthousiasme werden me de mogelijkheden vertelt maar ik was niet erg onder de indruk.
Ik vertelde dat ik vanuit m’n luie stoel met een digitaal poppetje virtueel door de woning wil lopen waarbij ik alles goed kan zien waarbij ik dezelfde beleving wou voelen dan dat ik de woning echt bezocht. Dat vonden ze een interessante gedachte maar de techniek was daar toen nog niet voor klaar.
10 jaar verder
Inmiddels zijn we 10 jaar verder en zijn de mogelijkheden om een huis virtueel te bezichtigen enorm toegenomen maar de beleving van écht een huis bezichtigen ontbreekt bij mij nog steeds.
Ik verwacht met de komst van Artificial Intelligence dat de ontwikkelingen veel sneller kunnen gaan dan tot nog toe het geval is. Hieronder een aantal voorbeelden van middelen voor een virtuele bezichtiging van een huis.
Virtual Reality (VR)
Dit is een technologie waarbij potentiële kopers een volledig immersieve ervaring kunnen hebben van het huis. Met behulp van een VR-bril kunnen ze door het huis lopen en zelfs interactie hebben met de omgeving.
360-graden foto's
Dit zijn foto's die genomen zijn vanuit verschillende hoeken van elke kamer van het huis. Hierdoor krijgen potentiële kopers een realistisch beeld van het interieur van het huis.
360-graden video's
Dit zijn video's die zijn gemaakt met een speciale camera die 360 graden kan opnemen. Potentiële kopers kunnen deze video's bekijken via een VR-bril of via een computer of smartphone en kunnen het huis vanuit alle hoeken bekijken.
3D-modellering
Met behulp van 3D-modellering kan er een virtuele representatie van het huis worden gemaakt. Dit biedt potentiële kopers een realistisch beeld van het huis, omdat het driedimensionaal is en vanuit verschillende hoeken kan worden bekeken.
Virtuele rondleidingen
Dit is een interactieve tool waarbij potentiële kopers door het huis kunnen navigeren alsof ze er fysiek aanwezig zijn. Deze tool maakt gebruik van 3D-beelden en kan gepaard gaan met plattegronden en gedetailleerde beschrijvingen.
Video's
Dit kan variëren van een eenvoudige video-opname met een smartphone tot een professionele video die het huis vanuit verschillende hoeken en kamers laat zien. Dit biedt potentiële kopers de mogelijkheid om het huis te bekijken alsof ze er fysiek aanwezig zijn.
Live streaming
Dit is een optie waarbij de verkoper of makelaar een live bezichtiging van het huis organiseert via een videoplatform. Potentiële kopers kunnen vragen stellen en de verkoper kan direct reageren en uitleg geven.
NOG MEER TECHNIEK
Foto animatie
Dit is een techniek waarbij een statische foto geanimeerd wordt, waardoor het lijkt alsof je door het huis loopt. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met behulp van een video-editor.
Google Street View
Google Street View kan gebruikt worden om 360-graden beelden van de buurt en omgeving rondom het huis te bekijken.
3D-rendering
Dit is een techniek waarbij een virtuele omgeving in 3D wordt gecreëerd op basis van bouwtekeningen of andere informatie. Hiermee kan een nauwkeurig beeld van het huis worden weergegeven, ook als het nog niet gebouwd is.
Virtuele staging
Dit is een techniek waarbij lege kamers worden gevuld met virtueel meubilair en accessoires om een idee te geven van hoe het eruit zou kunnen zien als het gemeubileerd zou zijn.
Matterport
Matterport is een platform waarmee 3D-modellen en virtuele rondleidingen van gebouwen gemaakt kunnen worden. Dit is een techniek die tegenwoordig steeds vaker door makelaars worden gebruikt om de woning virtueel te laten bekijken.
Panoramafoto's
Dit zijn foto's die genomen zijn met een groothoeklens om een breed overzicht van een ruimte te geven. Dit zijn zogenaamde breedtefoto's maar die kun je niet over kwijt in een presentatie zoals op Funda. Vaak worden dit soort foto's gebruikt op de eigen website van de makelaar of een woningwebsite van het huis.
Animatie video's
Dit zijn geanimeerde video's die laten zien hoe het huis eruit zou kunnen zien na renovaties of verbouwingen.
Drukgevoelige schermen
Drukgevoelige schermen kunnen gebruikt worden om virtuele rondleidingen interactiever te maken, door bijvoorbeeld informatie te tonen als gebruikers op bepaalde delen van de ruimte drukken.
Augmented Reality (AR)
Dit is een technologie die het mogelijk maakt om een virtuele laag over de werkelijkheid te leggen. Met behulp van een AR-app op hun smartphone of tablet kunnen potentiële kopers bijvoorbeeld meubels en decoraties in de kamer plaatsen en zo een realistische indruk krijgen van hoe het huis eruit zou kunnen zien.
Drones
Dit is een optie die vooral van pas komt bij het verkopen van grote huizen of huizen met een groot stuk land. Met behulp van een drone kunnen potentiële kopers het huis en de omgeving van bovenaf bekijken, waardoor ze een beter beeld krijgen van de omgeving en de ligging van het huis.
> Bekijk ook: Huis verkopen, maak een drone video
Interactieve plattegronden
Dit zijn gedetailleerde plattegronden van het huis, waarbij potentiële kopers kunnen inzoomen en uitzoomen en de verschillende kamers en ruimtes vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken.
Tot slot
Met de genoemde technieken en middelen kunnen potentiële kopers een compleet beeld krijgen van het huis en de omgeving, zonder dat ze fysiek aanwezig hoeven te zijn. Ondanks dat het gevoel van een échte bezichtiging ontbreekt kunnen deze (hulp)middelen wel degelijk bijdragen aan een betere kijk op de woning. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre de techniek een echte bezichtiging kan vervangen. Ik hoop hiermee de vraag: Een huis virtueel bezichtigen: Is dat wat? Te hebben beantwoord.
> Bekijk meer informatie over een huis kopen