Woonbeleving: Onderbelicht aspect bij het kopen en verkopen van een huis
Woonbeleving kun je omschrijven als een persoonlijke beleving en heeft te maken met de manier waarop mensen hun huis en omgeving ervaren. Dat is nou precies wat kopers willen weten. Hoe is het om in het huis te wonen, en wat zijn jullie positieve en negatieve ervaringen maar ook de voor- en nadelen. Over het algemeen wordt hier door verkopers en makelaars veel te weinig aandacht aan besteedt. Het gaat niet alleen om de vierkante meters en de plek. Er is veel meer!
Woonbeleving kan voor iedereen anders zijn en heeft een subjectief kenmerk. Toch identificeren potentiële kopers zich met de verkopers vooral wanneer ze zich ongeveer in dezelfde situatie bevinden zoals de verkopers toen ze het huis kochten. Hieronder het verhaal van Bjorn en Annemiek.
Het verhaal van Bjorn en Annemiek
Tien jaar geleden waren Bjorn en Annemiek op zoek naar hun eerste huis. Ze waren vastbesloten om een plekje te vinden waar ze hun toekomstige gezin konden stichten. Na maandenlang zoeken en bezichtigen, vonden ze eindelijk hun droomhuis. Het was een gezellige woning met een prachtige tuin, gelegen in een leuke buurt. Ze wisten meteen dat dit hun thuis was en kochten het huis, een beslissing waar ze nooit geen spijt van hebben gehad.
Een emotionele beslissing
Maar in de afgelopen tien jaar is er veel veranderd. Bjorn en Annemiek hebben inmiddels twee kinderen en het huis is te klein geworden. Ze besloten om het huis te koop te zetten en op zoek te gaan naar een grotere woning. Het was een emotionele beslissing, want ze hadden veel herinneringen aan dit huis. Ze hoopten dat het nieuwe gezin, dat hun huis zou kopen er net zoveel van zouden genieten als zijzelf.
Zelf de bezichtigingen doen
Bjorn en Annemiek besloten om zelf de bezichtigingen te doen zodat ze kennis konden maken met de potentiële nieuwe bewoners. Per slot van rekening konden zij de woonbeleving als geen ander konden overbrengen. Ze wisten precies hoe het was om in hun huis te wonen en wat de pluspunten waren. Wanneer een vergelijkbaar stel net zoals zij 10 jaar geleden de woning kwamen bekijken konden ze zich goed inleven in de situatie van de kopers en wisten wat zij belangrijk vonden. Ze maakten een opsomming van de punten waarom zij het huis destijds hadden gekocht om de verkoop extra kracht bij te zetten.
Een vergelijkbaar stel zoals zij destijds
Er waren inmiddels meerdere bezichtigingen geweest maar toen kwam het moment dat ze een soortgelijk stel ontmoetten, net zoals zij tien jaar geleden waren waren. Een jong stel die op zoek waren naar hun eerste huis om te kopen. Bjorn en Annemiek voelden meteen een klik met hen en werden enthousiast bij het idee dat deze mensen hun huis zouden kopen. Hier speelde de vergelijkbare situatie waar hun vroeger in zaten mee. Daarnaast konden ze exact vertellen waarom zij destijds het huis hadden gekocht en waarom ze daar zo fijn hebben gewoond.
Het wonder van de woonbeleving
Ze vertelden over de vele gezellige avonden in de woonkamer, de heerlijke diners in de tuin en de ochtenden waarop de zon de slaapkamer binnen scheen. Ook het gemak van openbaar om de hoek en de biologische winkel aan het einde van de straat maakten de kijkers steeds meer enthousiast. Dat is wat kopers willen weten!
Geraakt door het gevoel
Het was duidelijk dat het stel geraakt was door het gevoel wat Bjorn en Annemiek overbrachten. Ze zagen zichzelf al helemaal wonen in dit huis en waren verliefd geworden op de knusse sfeer en de prachtige tuin. Na de bezichtiging bleven ze nog even praten met Bjorn en Annemiek en ze vertelden hoe blij ze waren dat ze het huis hadden gevonden. Bjorn en Annemiek waren op hun beurt blij dat ze het huis konden verkopen aan mensen die er net zoveel van zouden genieten als zijzelf.
Toen de verkoop rond was, de financiering rond was en het stel de nieuwe eigenaren waren, namen Bjorn en Annemiek afscheid van hun huis. Het was een bitterzoet moment, maar ze waren dankbaar dat ze een stel hadden gevonden die in een soortgelijke situatie zaten zoals zij destijds toen ze het huis kochten.
Meer dan een huis en een tuin
Ik roep het al sinds ik m'n eerste huis als makelaar verkocht: Een huis kopen is gevoel! De woonbeleving is naast de klik met het huis en de buurt de overheersende factor. Wanneer ik mensen vraag waarom ze destijds het huis hebben gekocht krijg ik in 9 van de 10 gevallen te horen dat het huis direct goed voelde. Dus verdiep je bij een huis kopen ook in de woonbeleving van de verkopers. Zij weten alles van de woning en kunnen het gevoel dat je al hebt zowel positief als negatief versterken. Per slot van rekening zal jij er de komende jaren wonen. Dan is het fijn om te weten wat je zoals kan verwachten.
Tot slot
Woonbeleving is een persoonlijke ervaring en kan voor iedereen anders zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om het gevoel van comfort en veiligheid in de woning, de sfeer en uitstraling van het interieur, het uitzicht en de omgeving, of de mogelijkheid om sociale contacten te hebben in de buurt. Kortom, het gaat om de totale beleving van het wonen, die niet alleen bepaald wordt door de woning zelf, maar ook door de omgeving waarin deze zich bevindt. Toch zijn er vaak veel overeenkomsten tussen de verkopers en de kopers waarbij het gevoel en de woonbeleving de boventoon voert.
> Bekijk meer informatie over een huis kopen