Waarom AI de klantenservice gaat vervangen - Geregeld
AI en Robots
Zo Geregeld
AI en Robots
02/06/2023
1 min
0

Waarom AI de klantenservice gaat vervangen

02/06/2023
1 min
0

Je loopt tegen een probleem aan en belt de klantenservice van een bedrijf en komt in veel gevallen in een soort keuze menu. Zelf maak ik vaak een verkeerde keuze waardoor ik later weer doorverbonden wordt of opnieuw moet bellen maar dat terzijde. Na 5, 10, 20 minuten of zelfs een half uur krijg je iemand aan de lijn die er net zoveel vanaf weet dan jijzelf. terwijl ik dit artikel schrijf sta ik in de wacht bij de klantenservice van een hostingbedrijf waar ik het antwoord kreeg: Het is een beetje druk op dit moment. Blijft u aan de lijn (inmiddels 15 minuten) of belt u later nog eens terug. Frustratie alom maar daar lijkt met de komst van AI een verandering in te komen.

Waarom Artificiële intelligentie (AI)  steeds meer gebruikt in de klantenservice

  • 24/7 beschikbaarheid: AI-systemen, zoals chatbots, kunnen 24/7 beschikbaar zijn om klanten te helpen, zonder dat er pauzes nodig zijn of dat mensen ziek of afwezig zijn.
  • Snellere reactietijden: AI-systemen kunnen snel en efficiënt antwoord geven op veelgestelde vragen en problemen oplossen, waardoor klanten sneller worden geholpen dan wanneer ze wachten op een menselijke medewerker.
  • Kostenefficiëntie: AI-systemen zijn minder kostbaar dan menselijke medewerkers, waardoor bedrijven kosten kunnen besparen op loonkosten en opleidingskosten.
  • Personalisatie: AI-systemen kunnen door middel van gegevens en geschiedenis van klanten interacties persoonlijkere ervaringen bieden en specifiekere aanbevelingen doen.

Er is nog even tijd om...

Dat gezegd hebbende, AI is momenteel nog niet in staat om alle aspecten van klantenservice te vervangen. Veel klanten prefereren nog steeds persoonlijk contact met menselijke medewerkers en sommige problemen zijn te complex voor AI om op te lossen. Bovendien zijn er zorgen over de privacy en ethische implicaties van het steeds meer vervangen van menselijke medewerkers door AI. Bedrijven zullen waarschijnlijk blijven zoeken naar een balans tussen het gebruik van AI en het behoud van menselijke connectie in klantenservice.

Tot slot

Na 18 minuten kreeg ik goede hulp van een servicemedewerker die me vriendelijk te woord stond en goed heeft geholpen.

> Bekijk de mogelijkheden van AI
Reacties
Categorieën