Mercedes EQS SUV: Grootste en meest Luxueuze EV van Mercedes
25 maart 2023 
in Auto's

Mercedes EQS SUV: Grootste en meest Luxueuze EV van Mercedes

De Mercedes EQS SUV is de eerste elektrische SUV van Mercedes in Nederland en heeft een enorme 108 kWh-batterij, wat zorgt voor een indrukwekkende actieradius van ongeveer 370 mijl ( 595km) voor de topmodellen. Het voertuig zal verkrijgbaar zijn in verschillende varianten, waaronder zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving met een enkele of dubbele motor. De EQS SUV beschikt ook over verstelbare luchtvering en achterwielbesturing voor meer comfort en stabiliteit op de weg. Het zal concurreren met andere luxe SUV's op de Nederlandse markt, zoals de Tesla Model X en de BMW iX.

Bekijk ook de video (Engels)

Auto

> Abonneer je hier op het kanaal van Dream or Drive

De Mercedes EQS SUV is tot op heden het grootste en meest luxueuze elektrische voertuig van het bedrijf. De nieuwe Mercedes EQS SUV is het eerste speciaal gebouwde elektrische SUV-model van het merk en zal een van de meest weelderige en technologisch geavanceerde zevenzitters ooit worden. De EQS SUV is in veel opzichten gewoon een grotere EQS: met dezelfde Hyperscreen van pilaar tot pilaar (voor hogere uitrustingsniveaus), dezelfde batterij, dezelfde designtaal, enz. 

Verschil tussen de EQS en de EQS SUV

Het grootte verschil tussen de EQS en de EQS SUV is duidelijk. De EQS SUV is een SUV, wat betekent dat hij groter is dan een sedan. De ESQ SUV is meer dan 7,8 inch hoger dan de sedan, hoewel hij dezelfde wielbasis heeft (126 inch). De EQS SUV is iets slanker en korter dan de Mercedes GLS-Class uit 2022, met een lengte van 202 inch, een breedte van 77 inch en een hoogte van 68 inch. Off-road capaciteiten zijn een andere eigenschap die de SUV onderscheidt van de sedan. De SUV zal Plug and Charge-mogelijkheden hebben, net als de EQS sedan.

Het ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp. De EQS SUV is 82 mm korter, 3 mm breder en 105 mm lager dan de Mercedes-Benz GLS SUV en meet 5.125 mm in lengte, 1.959 mm in breedte en 1.718 mm in hoogte. Hij heeft ook een 75 mm langere wielbasis dan zijn zustermodel met verbrandingsmotor, namelijk 3.210 mm, wat hetzelfde is als de EQS sedan. Het uiterlijk is voornamelijk beïnvloed door het gladde oppervlaktedesign van de Mercedes-Benz EQC SUV, dat drie jaar geleden werd geïntroduceerd en is overgenomen in de meer eigentijdse EQS- en EQE-sedans. 

Enkele belangrijke stijlelementen zijn onder meer een zwarte, afgesloten grille die ver in de onderste sectie van de voorbumper doorloopt (optioneel verkrijgbaar met een sterpatroon behandeling), hoekige LED-koplampen (optioneel verkrijgbaar met Mercedes' Digital Light functionaliteit) en een horizontale LED-lichtbalk over de voorrand, die allemaal zorgen voor een duidelijke familiegelijkenis met andere EQ-modellen.

De enorme motorkap in clamshell-stijl op de EQS SUV, net als op de EQS- en EQE-sedans, moet alleen worden geopend voor onderhoud, waarbij de ruitensproeier vulopening is ingebouwd in het frontpaneel aan de bestuurderszijde.

De deuren zijn ingelijst, in tegenstelling tot de EQS en EQE sedans. Vlakke handgrepen zijn standaard op alle modellen. Smalle dorpels zijn als optie verkrijgbaar en zorgen voor een betere aerodynamische efficiëntie door de luchtstroom langs de zijkant van het nieuwe model te stroomlijnen. Het bedrijf heeft de luchtweerstandscoëfficiënt van de huidige EQ niet bekendgemaakt, maar functionarissen beweren dat het de meest aerodynamisch efficiënte SUV in de lineup is, dankzij een volledig vlakke bodemplaat en een grotendeels afgedekte achterklep.

Binnenzijde van de Mercedes EQS SUV

Als je het hogere zicht over het hoofd ziet, is het moeilijk om de nieuwe EQS SUV te onderscheiden van de sedan aan de voorkant... Het dashboard heeft dezelfde configuratie met twee schermen als de nieuwe S-Klasse, maar je kunt upgraden naar het enorme 'Hyperscreen' van Mercedes tegen een meerprijs.

Een digitaal gebogen displaypaneel loopt van de bestuurderszijde naar de passagierszijde in de Hyperscreen. Dit display bestaat uit drie afzonderlijke schermen die onder een enkel, uniform glazen oppervlak liggen, inclusief een 12,3-inch OLED-scherm voor de passagier aan de voorzijde. De Hyperscreen is uitgerust met een achtkernige processor en tot 24 GB RAM. Het heeft een instrumentencluster van 12,3 inch, een centraal infotainmentscherm van 17,7 inch en een 12,3-inch scherm voor de passagier aan de voorzijde in één enorm oppervlak van ongeveer 1.410 mm breed. Het heeft ook een Dolby Atmos-geluidssysteem ingebouwd.

De EQS SUV heeft, in tegenstelling tot de sedan, elektrisch verstelbare achterstoelen die tot 130 mm naar voren kunnen worden geschoven. Het is aanzienlijk gemakkelijker om in de achterste stoelen te komen - de EQS SUV heeft een optionele derde rij waardoor het een luxe zevenzitter wordt.

Er is net genoeg ruimte voor personen en je kunt overal vijf-zone klimaatregeling en verwarmde stoelen krijgen om iedereen blij te houden. De bagageruimte kan continu worden uitgebreid van 645 liter tot maximaal 880 liter, omdat de tweede rij stoelen elektrisch naar voren en naar achteren kan worden verschoven met maximaal 130 millimeter als standaard. De bagageruimte van de EQS SUV biedt plaats aan maximaal 2100 liter wanneer de tweede rij stoelen is neergeklapt.

Aandrijfopties van de EQS SUV

De EQS 450 is het instapmodel van de line-up. Hij is verkrijgbaar in twee versies: een enkele motor, achterwielaangedreven EQS 450+ en een dubbele motor, vierwielaangedreven EQS 450 4Matic, beide met 359 pk en respectievelijk 568 en 800 Nm koppel. 

Op de WLTP-cyclus wordt de efficiëntie van de instapauto geschat op tussen 23,0 en 18,6 kWh/100 km, met bijbehorende bereiken van 535 tot 659 km. De twin-motor EQS 450 4Matic kan tussen 506 en 613 kilometer afleggen op één lading. Op een DC-systeem kan de batterij met maximaal 200 kW worden opgeladen gedurende maximaal 31 minuten, van 10% tot 80% capaciteit.

De EQS 580 4Matic met 550 pk is het topmodel van de line-up. Deze cijfers zijn iets hoger dan bij de vergelijkbare EQS sedan, maar de SUV heeft dezelfde actieradius als het minder krachtige 4WD-voertuig. D+ (uitrollen), D (normale regeneratie) en D- zijn de drie verschillende niveaus van energieterugwinning (verbeterde regeneratie). De bestuurder kan ook kiezen voor D-Auto, een adaptieve instelling die de regeneratiesnelheid aanpast op basis van de rijomstandigheden.

Ophanging Mercedes EQS SUV

De SUV wordt ondersteund door een vier-link voorwielophanging en multi-link achterwielophanging met Mercedes 'AirMatic-luchtvering en variabele dempingsregeling als standaard, net als de EQS sedan. Bij snelheden tot 80 km/u kan de rijhoogte worden aangepast tot 25 mm, terwijl deze bij 109 km/u automatisch met 10 mm in Comfort-modus en 15 mm in Sport-modus wordt verlaagd om de luchtweerstand te verminderen en de algehele efficiëntie te verbeteren.

Een achterste stuuroverhang van maximaal 4,5 graden is standaard in de EQS SUV line-up, maar kan optioneel worden verhoogd tot 10 graden om de draaicirkel te verkleinen van 11,9 m naar 11,0 m, of ongeveer hetzelfde als een Volkswagen Golf. Er zijn vier primaire rijmodi - Eco, Comfort, Sport en Off-Road, waarvan de laatste kan worden bediend met of zonder het elektronische stabiliteitsprogramma ingeschakeld.

De tractiecontrole, antiblokkeerremsystemen en drempels voor de regeling van de afdalingssnelheid, evenals de gasklepafstemming, zijn in Off-Road-modus aangepast om "de EQS SUV in staat te stellen licht terrein aan te kunnen", aldus Mercedes.

EQS SUV batterijen en bereik

De nieuwe Mercedes-Benz EQS SUV heeft een enorme batterij van 108 kWh. Qua bereik kunnen de langst-rijdende 450+ modellen ongeveer 370 mijl afleggen. Dit blijkt uit de meest recente WLTP gecombineerde testprocedure.

U kunt deze ook opladen bij 200 kW openbare snellaadstations (op voorwaarde dat u er een kunt vinden). In slechts 15 minuten kan uw bereik worden vergroot met maximaal 186 mijl.

EQS SUV motoren en rijden

De nieuwe Mercedes EQS SUV is verkrijgbaar met een enkele motor in achterwielaandrijving 450+ varianten of met dubbele motoren in vierwielaandrijving 580 modellen.

De 544 pk 580 versies zijn de snelste, met een 0-60 mph tijd van ongeveer 4,7 seconden. De 360 pk 450+ auto's daarentegen moeten dezelfde sprint voltooien in ongeveer 6,2 seconden.

De Mercedes EQS SUV wordt standaard geleverd met verstelbare luchtvering om hobbels glad te strijken en achterwielbesturing om hem behendiger te maken in de stad en stabieler bij hoge snelheden, ongeacht welk model u kiest.

EQS SUV Vooruitzichten

De Mercedes EQS SUV is een belangrijk voertuig voor Mercedes. Het wordt het eerste elektrische SUV van het bedrijf in de Verenigde Staten, niet alleen als nieuwe vlaggenschip EV, maar ook als ruimer alternatief voor de EQS sedan. De SUV-markt wordt steeds competitiever en de EQS SUV staat onder grote druk om te presteren vanwege de vertraging van de EQC.

Maar tot nu toe lijkt Mercedes alle juiste vakjes af te vinken. De EQS SUV is elegant aan de buitenkant, indrukwekkend om naar te kijken aan de binnenkant en uitgerust met alle standaard premium EV-functies. Er is nog veel wat we niet weten, inclusief de prijs, maar tot nu toe ziet het er veelbelovend uit.

MERCEDES-BENZ EQS SUV RIVALLEN

In het midden van de huidige elektrische revolutie heeft de Mercedes EQS SUV een aantal concurrenten. De Tesla Model X en de BMW iX zullen hiervan de belangrijkste zijn. De Tesla is de gouden standaard, met het topmodel dat bijna 1000 kilometer bereik haalt. Maar de eenvoudige cabine kan niet concurreren met de functies die in de EQS SUV worden gevonden, en het zal tekortschieten op het gebied van pure elegantie en comfort.

De BMW iX is daarentegen een bekende concurrent met een vergelijkbare nadruk op comfort en rijervaring. Veel aankomende SUV's, zoals de Lucid Gravity, zullen concurreren met de EQS SUV. In vergelijking is de EQS SUV de meest luxe en comfortabele van het stel. Mercedes heeft dit elektrische platform nog niet volledig geoptimaliseerd, zoals we zagen bij de EQS-sedan. We zullen moeten onderzoeken of de EQS SUV de gebreken heeft aangepakt die de EQS-sedan plaagden en of het een echte bedreiging vormt voor de gevestigde orde.

Conclusie

De Mercedes EQS SUV is een belangrijke stap voor Mercedes als hun eerste elektrische SUV op zowel de Nederlandse als Amerikaanse markt. Met een grote 108 kWh-batterij en een indrukwekkende actieradius van ongeveer 370 mijl (595 km) voor de topmodellen, heeft de EQS SUV veel te bieden. Het voertuig beschikt over verstelbare luchtvering en achterwielbesturing voor meer comfort en stabiliteit op de weg. Het concurreert met andere luxe SUV's op de markt, zoals de Tesla Model X en de BMW iX, en lijkt goed gepositioneerd om succesvol te zijn in deze competitieve markt.

AutoAuto

Over de schrijver
Mijn naam is Meindert Zomer, register makelaar taxateur en eigenaar van Geregeld24. Geregeld24 is hét platform voor consument en bedrijf. Allerlei dagelijkse zaken en informatie is hier te vinden op het gebied van economie, makelaardij, verhuizen, artificial intelligence, robots, muziek en nog veel meer! Voel je vrij om een reactie te plaatsen maar houd het wel netjes.
Reactie plaatsen