Meest gemaakte fouten bij een verhuizing

In dit artikel vind je de meest gemaakte fouten bij een verhuizing. Een verhuizing kan een spannende en stressvolle tijd zijn, vooral als je geen ervaring hebt met het verhuizen van een huis. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden, waaronder het afsluiten van de juiste verzekeringen en het doorgeven van adreswijzigingen. Het maken van fouten tijdens de verhuizing kan leiden tot onnodige problemen en zelfs financiële consequenties. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn en enkele veelgemaakte fouten te voorkomen.

Uitstelgedrag

Zelf ben ik een meerdere malen verhuist en kwam er telkens weer achter dat ik te laat was begonnen met een goede voorbereiding. Maar blijven uitstellen en daardoor te laat beginnen is een veel gemaakte fout. Alles regelen rondom een verhuizing is nou eenmaal niet het leukste om te doen maar op tijd beginnen zorgt voor onnodige stress en helpt je bij een soepele verhuizing.

Vergeten om de opstalverzekering af te sluiten

Wanneer je een hypotheek afsluit voor het kopen van een huis, is het afsluiten van een opstalverzekering verplicht. Deze verzekering beschermt het huis tegen schade en waardevermindering en is ook in jouw eigen belang. Zorg er dus voor dat je deze verzekering op tijd afsluit en de polisvoorwaarden begrijpt. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat kopers tijdens de eindinspectie en zelfs bij de notaris de opstalverzekering nog niet hadden geregeld. Regel dat op tijd.

Ontbreken van een goede planning

Een goede planning is essentieel voor een succesvolle verhuizing. Het geeft je overzicht en voorkomt dat je belangrijke zaken vergeet. Maak een lijst van de zaken die je moet regelen en zet ze in een overzichtelijke planning. Denk aan het regelen van verhuisdozen, het huren van een verhuiswagen en het doorgeven van adreswijzigingen. Zo kom je erachter dat er vaak meer te regelen is dan je vooraf had gedacht.

Verhuisdozen zonder opschrift

Om te voorkomen dat je na de verhuizing niet kunt vinden wat je zoekt, is het verstandig om op de dozen te schrijven wat erin zit. Zoek ook naar een systeem waaruit blijkt in welke kamer de dozen moeten worden geplaatst. Op deze manier kunnen de helpende mensen bij de verhuizing direct weten waar de dozen naartoe moeten. Zelf vind ik het handig om op de dozen te schrijven wat erin zit en er een sticker met een nummer op te plakken. Een corresponderende sticker plak je op de deur van de ruimte waar de doos naartoe moet. Zo heb je in ieder geval de juiste doos in de juiste kamer staan en weet je wat erin zit.

Maak de klussen van tevoren af

Bij veel mensen komt het voor dat er na de verhuizing nog geklust moet worden. Probeer dat te voorkomen en werk de ruimtes volledig af voordat je gaat verhuizen. Wie kent het niet dat de plinten er over drie jaar nog niet op zitten. Wanneer je eenmaal bent verhuist ontbreekt het vaak aan de zin om bepaalde zaken af te werken. Dat geldt ook voor de vloeren. Het is makkelijker om in een leeg huis een nieuwe vloer te leggen dan dat je hier later nog mee aan de slag moet.  

Verhuizen naar een appartement

Bij het verhuizen naar een appartement moet je rekening houden met de grootte van de deuren en de lift. Het kan zijn dat sommige meubelstukken niet door de deur of in de lift passen. Controleer daarom van tevoren of alles in het nieuwe huis past, vooral als je grote meubels hebt. Soms is het zelfs nodig om een raam te vervangen of een verhuislift te huren.

> Bekijk ook: Verhuislift huren: De voordelen op een rij!

Adreswijzigingen, dat komt nog wel

Adreswijzigingen moeten tijdig worden doorgegeven aan instanties en bedrijven. Begin vroeg met het versturen van adreswijzigingen, bijvoorbeeld door als eerste je adres te wijzigen bij de gemeente. De gemeente zorgt voor het doorgeven van de adreswijziging aan andere instanties zoals de Belastingdienst en de RDW.

Instanties, oeps te laat!

Naast de gemeente zijn er ook andere instanties en bedrijven die op de hoogte moeten worden gesteld van je adreswijziging. Zo moet je bijvoorbeeld de Belastingdienst informeren over je nieuwe adres, omdat zij belangrijke post sturen zoals je jaarlijkse belastingaangifte en eventuele toeslagen. Daarnaast is het belangrijk om de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) op de hoogte te stellen van je adreswijziging wanneer je een auto of ander voertuig hebt.

Ook banken, verzekeraars, energieleveranciers en telecombedrijven moeten op de hoogte worden gesteld van je nieuwe adres. Het is verstandig om tijdig contact op te nemen met deze bedrijven om je adreswijziging door te geven en ervoor te zorgen dat je contracten worden aangepast. Zo voorkom je dat je belangrijke post misloopt of dat er problemen ontstaan met je abonnementen.

Belangrijke papieren (niet) in de verhuiswagen

Tijdens een verhuizing is het belangrijk om goed na te denken over de opslag van belangrijke papieren en gegevens. Het is aan te raden om een speciale plek te maken voor onmisbare documenten, zoals paspoorten, verzekeringspolissen, contracten en wachtwoorden. Zorg ervoor dat je deze papieren altijd paraat hebt en dat ze niet per ongeluk worden ingepakt tussen je andere spullen. Een goede tip is om deze papieren en gegevens in een aparte doos te bewaren die je zelf meeneemt in je eigen auto, in plaats van ze met de verhuiswagen mee te laten gaan. Zo weet je zeker dat je belangrijke papieren en gegevens veilig en binnen handbereik zijn. Dat geldt ook voor je legitimatiebewijs. Je bent niet de eerste die er op de laatste dag achter komt dat de legitimatie die nodig bij de notaris ergens in een verhuisdoos is gepakt. Maar waar? Dit zorgt natuurlijk voor onnodige stress.

Het kan ook anders bij een verhuizing

Een verhuizing is een stressvolle gebeurtenis en het is niet ongewoon om fouten te maken tijdens het proces. Door je goed voor te bereiden en na te denken over de belangrijke zaken, kun je veel fouten voorkomen. Zorg ervoor dat je ruim van tevoren een overzichtelijke planning maakt en vergeet niet om je opstalverzekering af te sluiten. Daarnaast is het van groot belang om tijdig je adreswijzigingen door te geven aan alle instanties en bedrijven en om belangrijke papieren en gegevens veilig te bewaren. Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je verhuizing soepel verloopt en kun je snel genieten van je nieuwe thuis.

 > Bekijk ook: Regel de nutsvoorzieningen op tijd