De nieuwe MAZDA CX-60 van 2023 vertegenwoordigt veel 'primeurs' voor het merk. Op verschillende niveaus is de Mazda CX-60 een gedurfde zet van de Japanse autofabrikant. Deze plug-in hybride is niet alleen de eerste keer dat we de volgende generatie verbrandingsmotoren van Mazda zien, maar het is ook een nieuwe stap in de elektrificatiestrategie van het merk en een verklaring over de toekomst van het merk nu het zich richt op de grote Duitse drie.
Bekijk ook de Mazda CX60 Video (Engels)
> Abonneer je hier op het kanaal van Dream or Drive
Mazda hoopt aan het einde van dit decennium mee te doen wanneer kopers modellen overwegen van Audi, BMW en Mercedes. De CX-60 is de eerste stap naar dat doel en zal concurreren met de Audi Q5 en BMW X3. Hoewel de CX-60 niet goedkoop is, begint de prijsklasse net onder de £44.000 in vergelijking met vergelijkbare PHEV's van premium merken, wat het redelijk geprijsd maakt.
Ontwerp
Het eerste wat opvalt, is dat hij niet klein is. De CX-60 is eigenlijk vrij groot. Het meet 4,75 meter in lengte, wat 20 cm langer is dan de populaire CX-5. Als je de twee vergelijkt, zul je merken dat de daklijnen bijna identiek zijn. Hierdoor lijkt de CX-60 minder rechtop te staan. En, zoals je zou verwachten, is de wielbasis niet alleen aanzienlijk langer dan die van de CX-5, maar ook langer dan die van de Q5 en X3. Het is het eerste model dat is gebouwd op Mazda's gloednieuwe platform, dat slim en kosteneffectief is ontworpen om alles van mild hybride tot puur elektrische voertuigen, evenals longitudinale motoren en 4WD en 2WD, te accommoderen.
Aandrijving en bereik
Onder de motorkap ligt een 2,5-liter viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektrische motor, die samen 323 pk en 369 lb-ft koppel leveren. Dit maakt het de krachtigste productieauto van Mazda tot nu toe. Mazda beweert een acceleratietijd van 0-100 km/u van 5,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Die cijfers zijn mooi, maar bij een auto van dit formaat en type zijn de efficiëntiecijfers belangrijker. En die zien er op papier aantrekkelijk uit. De 17,8 kWh lithium-ion batterij onder de vloer van de CX-60 zorgt voor een volledig elektrische actieradius van 39 mijl, waarbij ontwikkelingswerkzaamheden worden uitgevoerd om dat te verhogen naar 40 mijl.
Volgens de WLTP-normen haalt hij 188mpg en stoot hij 33g/km CO2 uit. Dat laatste cijfer zal bedrijfsautokopers aanspreken, die zullen profiteren van zijn lage bijtelling. Het is indrukwekkend voor zo'n grote auto, en het is duidelijk dat het uit dezelfde stal komt als de MX-5. Ze zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar ze delen wel DNA. De CX-60 heeft bijvoorbeeld hetzelfde remgebaseerde bochtenstabiliteitssysteem als de kleine sportwagen. De SUV heeft mooi gewogen, nauwkeurige stuurbekrachtiging en ondanks zijn grootte blijft het koetswerk tijdens snelle richtingsveranderingen opmerkelijk vlak. Wat ons verraste op de kronkelige, smalle wegen bij Cascais, ten westen van Lissabon, was hoe gretig de CX-60 was om in te sturen. Het leek er plezier in te hebben. Zeker, te hard duwen zal onderstuur veroorzaken, maar echt?
Zou je normaal gesproken zo rijden in een auto van ongeveer twee ton? Nee, dat zouden we niet doen. Maar het was veel leuker dan een Q5. De CX-60 heeft een stevige rit op zijn 20-inch lichtmetalen velgen. Maar meestal bood de ophanging genoeg flexibiliteit om de rit te verzachten. Terwijl de prestatiecijfers van de PHEV bevestigen dat het geen slak is, komt hij duidelijk het beste tot zijn recht wanneer de bestuurder een ontspannen, geduldige benadering van de reis neemt. Ondertussen biedt de volledig elektrische aandrijving in de stad stille rijden met meer dan genoeg kracht om door het stadsverkeer te manoeuvreren.
Boven de CX-5 in de SUV-line-up van Mazda
De CX-60 staat boven de CX-5 in de SUV-line-up van Mazda, met iets meer interieurruimte en een hoger niveau van presentatie en uitrusting. Hoewel het niet de top-spec Takumi-variant is, is de Homura-variant op de test een hoog modelniveau van het CX-60-assortiment, met lederen bekleding, omgevingscabineverlichting, een stuurkolom met elektrische verstelling, een handsfree elektrische achterklep, verwarmde/ geventileerde voorstoelen, een panoramisch zonnedak en een 12-speaker Bose-geluidssysteem. Hoewel de hierboven genoemde items mogelijk niet in elke CX-60 in Australië beschikbaar zijn, geven ze wel een idee van hoe uw CX-60 eruit zou kunnen zien. Australische voertuigen worden benoemd met een meer vertrouwd schema in plaats van de Prime-line, Exclusive-Line, Homura en Takumi-graden van de internationale markt.
Hoge kwaliteit afwerking
De gebruikte materialen en afwerkingen waren echter van hoge kwaliteit en voelden geweldig aan. Het dashboard, de deurpanelen en het dashboardkastje zijn allemaal bedekt met zachte materialen en de cabine is voorzien van metallic-effect accenten. Een uitgebreid zonnedak laat overdag veel licht binnen, terwijl omgevingsverlichting 's nachts de cabine verlicht. De CX-60 is een comfortabele SUV met veel ruimte, of u nu rondrijdt in de stad of op langere reizen. Er is veel ruimte op de eerste rij en dankzij goede verstelbaarheid tussen de stoelen en het stuur voelt u zich een behoorlijke afstand van de passagier aan de andere kant.
De brede middenconsole vermindert echter wel de beenruimte voor langere personen. Dit zou niet het ergste ter wereld zijn als de CX-60 meer opbergruimte had, maar er is veel lege ruimte die één of twee extra vakjes had kunnen bevatten. Er is een handige plek voor kleine items voor de schakelaar en de middenconsole is een dubbele ruimte met een diepe holte voor grotere items. De tweede rij is bereikbaar via een brede achterdeur die doet denken aan de MX-30. Hoe dan ook, deze tester was tevreden met de hoeveelheid ruimte die beschikbaar was op de achterstoelen.
De knieruimte is voldoende, de hoofdruimte is voldoende en er is veel ruimte van zijkant tot zijkant. De buitenste achterstoelen van het testvoertuig waren verwarmd en hadden ook een stopcontact. Verder naar achteren is er een bagageruimte van 570 liter die vierkant van vorm is, zonder wielkasten of carrosseriepanelen in de weg. De laaddrempel is laag genoeg zodat items niet te hoog opgetild hoeven te worden.
Infotainment en connectiviteit
De CX-60 heeft een 12,3-inch volledig digitaal instrumentenpaneel, een primeur voor het merk, en een even groot infotainmentscherm dat draadloze Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Het infotainmentsysteem is hetzelfde als dat in Mazda-voertuigen zoals de CX-30 en Mazda 3. De draaiknop controller maakt het eenvoudig in gebruik en het vergrote 12,3-inch scherm geeft alle informatie duidelijk weer.
Wanneer het voertuig stilstaat, reintroduceert de CX-60, net als eerdere Mazda-systemen, de functionaliteit van het touchscreen, waardoor het gemakkelijker wordt om adressen in te voeren of door CarPlay te bladeren terwijl het teruggaat naar de draaiknopcontroller wanneer het voertuig in beweging is. De CX-60 introduceert twee nieuwe en intrigerende functies: bestuurderspersonalisatie en See-through View-camerasystemen. De eerste omvat camera's die de ooglijn van de bestuurder identificeren en een geschikte rijpositie bepalen, terwijl de laatste de zichtbaarheid door het voertuig verbetert bij het manoeuvreren in een parkeerplaats.
Veiligheid en technologie
De CX-60 is nog niet getest op crashbestendigheid door een regelgevende instantie, maar Mazda hoopt op een vijfsterren veiligheidsbeoordeling. Het verwacht deze prestatieniveau te behalen met functies zoals autonome noodremmen met detectie van voetgangers/fietsers, rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol, achteruitrijdwaarschuwing, verkeersbordherkenning en veilige uitstapwaarschuwing. Op het gebied van rijgedrag heeft de CX-60 een volledige EV-modus die toegankelijk is via een nieuwe Mi-Drive-selector die de persoonlijkheid van de auto verandert. Het heeft ook afdalingscontrole en een batterijbeheermodus die de batterij van de auto kan opslaan voor later gebruik terwijl deze in de tussentijd op benzine rijdt.
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Mazda CX-60 een intrigerende mogelijkheid voor het merk in Australië. Het plaatst Mazda in een nieuwe marktsegment, waardoor het kan concurreren met high-flying rivalen zoals de Lexus NX en BMW X3 plug-in hybrides. Beide voertuigen zijn indrukwekkend op zichzelf, dus de prijsstelling zal een aanzienlijke invloed hebben op hoe we de CX-60 PHEV in de toekomst waarnemen. Deze CX-60 is een indrukwekkende eerste toetreding voor de Japanse fabrikant, met een indrukwekkende cabine met een nieuw ontwerp en mooie materialen, evenals zijn zuinige aandrijflijn. Als Mazda enkele van de vreemde geluiden en onhandigheid van de aandrijflijn kan elimineren, zal dit een overtuigende auto zijn in een groeiend populair segment van plug-in hybride SUV's.
Tot slot
De nieuwe Mazda CX-60 van 2023 is een plug-in hybride en vertegenwoordigt veel primeurs voor het merk. Het is de eerste keer dat we de volgende generatie verbrandingsmotoren van Mazda zien en het is ook een nieuwe stap in de elektrificatiestrategie van het merk. De CX-60 is de eerste stap naar Mazda's doel om te concurreren met de grote Duitse drie. Hoewel het niet goedkoop is, begint de prijsklasse net onder de £44.000 in vergelijking met vergelijkbare PHEV's van premium merken, wat het redelijk geprijsd maakt. De CX-60 is gebouwd op Mazda's gloednieuwe platform en heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektrische motor, die samen 323 pk en 369 lb-ft koppel leveren.
De auto heeft een volledig elektrische actieradius van 39 mijl en haalt volgens de WLTP-normen 188 mpg en stoot 33g/km CO2 uit. De CX-60 heeft mooi gewogen, nauwkeurige stuurbekrachtiging en ondanks zijn grootte blijft het koetswerk tijdens snelle richtingsveranderingen opmerkelijk vlak. De SUV is een gedurfde stap van de Japanse autofabrikant en een verklaring over de toekomst van het merk.