De Lexus NX plug-in hybride: een doorbraak in het moderne tijdperk van hybride SUV's? Heeft Lexus genoeg gedaan om dit voertuig een waardige concurrent te maken tegenover Volvo en Audi?
Bekijk ook de video en ontdek het zelf (Engels)
> Abonneer je hier op het kanaal van Dream or Drive
Zeven jaar na de lancering van de allereerste NX-variant en de verkoop van meer dan één miljoen eenheden wereldwijd, heeft Lexus de tweede generatie NX onthuld. De Lexus NX 2022 heeft veel upgrades, maar de Lexus NX 450h+ plug-in hybride is de meest significante.
Onder de motorkap van de Lexus NX
Voor de wandelrondereview laten we u eerst kennismaken met wat er onder de motorkap van de NX 450h+ zit. De Lexus NX 450 H plus vertegenwoordigt de Prime van de NX line-up. Het wordt geleverd met dezelfde aandrijflijn als de Toyota Rav 4, wat betekent dat de auto een benzinemotor zal hebben samen met twee elektromotoren.
De 2022 Lexus NX plug-in hybride combineert de A25A-FXS 2,5-liter motor met een elektrische motor die de voorwielen aandrijft, terwijl de andere de achterwielen aandrijft. De viercilinder motor die draait op de Atkinson-cycle produceert op zichzelf ongeveer 180 pk. De krachtige elektrische motor aan de voorkant voegt nog eens 72 pk toe.
De toegewijde elektrische motor op de achteras die vierwielaandrijving biedt, voegt nog eens 53 pk toe aan het voertuig. Lexus beweert dus een verbazingwekkende totale van 304 pk voor het voertuig. Dat is eigenlijk twee pk meer dan wat je krijgt van een Rav4. Het koppel van het voertuig is nog niet bekendgemaakt. De Nx450 h plus staat op hetzelfde platform als de vijfde generatie Toyota-versie, waardoor het bijna identiek is aan de Rav4. De Nx 450 h plus is echter iets zwaarder omdat het extra geluiddempende materialen krijgt. Met een gewicht van ongeveer 4500 pond, 150 pond meer dan de Rav4, wordt ook het brandstofverbruik van het voertuig beïnvloed.
De 2022 Lexus NX plug-in hybride maakt het mogelijk om met een maximale snelheid van 84 mijl per uur alleen op elektrische energie te rijden. Dat is dezelfde EV-modus topsnelheid als de RAV4. Het voertuig kan in ongeveer 6 seconden van 0 naar 60 km/u en heeft een topsnelheid op de baan van 124 mijl per uur.
Styling van de Lexus NX
De styling van de nieuwe 450 h plus lijkt erg op die van de meeste Lexus-modellen die er zijn. Het heeft premium triple beam full-led koplampen met led-draailichten en dagrijverlichting. De koplampcompartimenten zien er niet gescheiden uit in de vorige generatie NX-versies. In plaats daarvan is het één doorlopend stuk. Aan de voorkant zijn er LED-mistlampen.
De Lexus-spilgrill voegt toe aan de sportieve uitstraling van de luxe SUV vanaf de voorkant. Het voertuig heeft een wielbasis van ongeveer 106 inch, waardoor het een lengte heeft van 183,5 inch. Het is behoorlijk verrassend om te weten dat de plug-in hybride alleen een standaard zonnedak krijgt. Als u op zoek bent naar het geavanceerde pano-dak, biedt Lexus het aan op elke andere variant behalve de plug-in hybriden van de NX-serie. Naast de L-vormige lampen aan de achterste spatborden heeft de Nx een gestroomlijnde volledige achterlicht dat 's nachts constant verlicht is, en het trekt veel aandacht naar de nieuwe Lexus-branding.
Een van de belangrijkste zorgen van de eerste generatie Nx was compromisloze kofferruimte. Welnu, in de nieuwste plug-in hybriden krijgt u een kofferruimte van 22,7 kubieke voet, en het is mogelijk om dat uit te breiden tot 46,9 kubieke voet door de achterstoelen neer te klappen, wat impliceert dat de aanzienlijk grotere batterij van de plug-in hybride de bruikbaarheid niet in gevaar brengt.
De Nx 450 h plus is het eerste Lexus-model dat zijn nieuwe digitale latchesysteem voor de deur krijgt. Hoewel de deurkrukken er erg conventioneel uitzien, zijn ze vast. U moet op het kleine pad aan de achterkant drukken om de deuren te openen. Welnu, Lexus is zeker van plan om het voertuig geëlektrificeerd te houden. Er is een handmatige hendel om de deur te openen als de stroom uitvalt. De Lexus Nx 450 H plus maakt zeker vanuit elke hoek een statement.
Interieur van de Lexus NX
Als we naar het interieur gaan, krijgt de auto een sterk gedigitaliseerd interieur met tal van verbeterde technologieën. Lexus biedt voor het eerst in een NX een 7-inch HD MID en een 10-inch head-up display aan. De voertuigen hosten het gloednieuwe Interface-multimediasysteem van Lexus. Ontwikkeld in de VS, heeft de interface dubbele microfoons, verbeterde ruisonderdrukking, draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
De gloednieuwe stemassistent van de auto biedt ongekende gemakken. Met een eenvoudige "Hey Lexus" kan de temperatuur in de cabine, de configuraties van het audiosysteem en nog veel meer worden geregeld. Met geavanceerde parkeerassistentie is het in- en uitrijden van krappe ruimtes nog nooit zo gemakkelijk geweest. De natuurlijk geïnspireerde thematische omgevingsverlichting met 14 sfeerverlichting thema-opties maakt de 2022 NX aantrekkelijker dan de oude NX.
Met de digitale sleutel kan voertuigtoegang gemakkelijk worden gedeeld met maximaal zeven vrienden. Vergrendelen, ontgrendelen en starten kan ook met uw smartphone. Naast draadloze verbinding faciliteiten, kunnen passagiers van de nieuwe NX plug-in hybride hun mobiele telefoons draadloos opladen wanneer ze in de centraal gelegen telefoonopslagbakjes zijn geplaatst. Het stuurwiel is ontworpen met een ideale elliptische grip die wordt bereikt door de verdeling van de druk van de handpalm tijdens circuitrijden te meten.
De dwarsdoorsnede van het stuur is ontworpen om optimale grip te bieden tijdens het nemen van bochten met hoge G-krachten. Voel vertrouwen door elke bocht met speciaal gemaakte versterkte voorstoelen die het heuppunt van de bestuurder zo dicht mogelijk bij het lagere zwaartepunt van het voertuig houden. De 60-40 verwarmde achterbank biedt meer laadvermogen.
De ruime been- en hoofdruimte maken achterstoelreizen tot een plezier in de auto. Met een kicksensor kan de aangedreven achterklep met een simpele zwaai omhoog of omlaag worden gebracht. Bovendien kan de hoogteverstelbare krachtdeur worden gesloten met een druk op een knop op het dashboard of de digitale sleutelhanger.
Verschillende rijmodi (Rijmodus)
De nieuwe Lexus NX 450 H Plus biedt bestuurders de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende rijmodi. EV-modus, AUTO EV/HEV-modus, HEV-modus en Self-charge-modus. In de EV-modus stoot de auto geen koolstofdioxide uit via de uitlaat, omdat deze op elektriciteit rijdt die is opgeslagen in de tractiebatterij. De aandrijflijn gebruikt zowel benzine als elektriciteit in de HV-modus om maximale prestaties te leveren.
De auto kiest automatisch de rijmodus in de HV/EV-modus. Afhankelijk van de hoeveelheid lading die nog in de tractiebatterij zit, de route en de tractie-informatie kiest de auto voor pure elektrische of hybride modus. In de Self-charge-modus laadt de batterij zichzelf op met behulp van de kracht van de motor. Als technische broer van de RAV4 heeft de NX ook een 18,1 kWh lithium-ion batterij.
De NX 450 H Plus kan op een volle lading tot 37 mijl afleggen in de EV-modus, 5 mijl minder dan de RAV4. Het gecombineerde brandstofverbruik is 84 MPGe, wat 11 procent lager is dan de 94 MPGe van de RAV4 Prime. De NX 450h+ van Lexus wordt standaard geleverd met een onboard lader van 3,3 kW met de mogelijkheid om te upgraden naar een onboard lader van 6,6 kW. Opladen duurt 4,5 uur met de 3,3 kW lader en 2,5 uur met de 6,6 kW lader.
Veiligheidssystemen van de Lexus NX
Een andere aantrekkelijke eigenschap van de nieuwe NX is het nieuwste veiligheidssysteem. Het oudere veiligheidssysteem omvatte Road Sign Assist, Dynamic Radar Cruise Control, Pre-Collision System en Lane Departure Alert met Steering Assist. Welnu, het nieuwe veiligheidssysteem in de NX omvat vier extra veiligheidsfuncties. De Curve Speed Management met Dynamic Radar Cruise Control regelt automatisch de snelheid van de auto, zelfs in bochten.
Left Turn Oncoming Vehicle Detection waarschuwt de bestuurder en activeert automatisch de remmen als de bestuurder linksaf wil slaan voor een tegemoetkomend voertuig. De Pedestrian Detection/Braking-functie activeert ook de remmen als de bestuurder links of rechts wil afslaan voor een voetganger of fietser. De Risk Avoidance Emergency Steer Assist remt zachtjes en stuurt de auto om de auto binnen de rijstrook te houden. De nieuwe digitale IRVM vergroot het gezichtsveld met behulp van een High Definition camera. De analoge naar digitale switch kan worden gedaan met een eenvoudige tuimelschakelaar.
Tot slot
De 2022 Lexus NX is de tweede generatie van de NX-variant en heeft veel upgrades. De Lexus NX 450h+ plug-in hybride is de meest significante en maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als de Toyota Rav4, met een totaal vermogen van 304 pk. Het voertuig heeft een maximale snelheid van 84 mijl per uur in de EV-modus en kan in ongeveer 6 seconden van 0 naar 60 km/u. Het interieur van de NX 450h+ is premium en er is voldoende kofferruimte van 22,7 kubieke voet, wat kan worden uitgebreid tot 46,9 kubieke voet door de achterstoelen neer te klappen. Het voertuig heeft een nieuw digitale latchesysteem voor de deur en is zeker een opvallende verschijning vanuit elke hoek.