Land Rover is altijd het toppunt geweest van luxe op wielen. Maar wat heeft de VOLLEDIG NIEUWE RANGE ROVER SPORT te bieden?
Bekijk de Land Rover Range Rover Sport video (Engels)
The LAND ROVER SPORT is a Luxury SUV Attitude on Wheels!
> Abonneer je hier op het kanaal van Dream or Drive
De topklasse Range Rover-lijn van Land Rover is voldoende als je op zoek bent naar een voertuig dat terreincapaciteit, luxe accommodatie en de status van een upper-crust imago combineert. Als je budget wat strakker is, is de 2023 Range Rover Sport een bijna even bevredigend alternatief. Ondanks zijn kleinere formaat heeft de Sport een vergelijkbare silhouet als de duurdere Range Rover, maar met meer houding. Er zijn drie aandrijflijnopties, waaronder een hybride inline-zes, een plug-in hybride inline-zes en een mega-krachtige twin-turbo V-8. Land Rover's nieuwste Pivi Pro-infotainment-systeem en rij-assistentie-functies helpen zowel bij on- als off-road rijden.
De Sport verdient zijn plek in de Range Rover-lijn
De startprijs van de Range Rover Sport is hoger dan andere luxe SUV's zoals de BMW X5, Mercedes-Benz GLE-Class en Volvo XC90, vanwege zijn prestige. Maar vergis je niet: de Sport verdient zijn plek in de Range Rover-lijn op basis van verschillende factoren, waarvan de belangrijkste is dat het eruitziet als geld. De mid-size Range Rover Sport, net als de grotere Range Rover, is volledig opnieuw ontworpen, met nieuwe styling, een herontworpen interieur en geavanceerde technologie. De volledig elektrische Range Rover Sports EV komt als model 2024 jaar op de markt.
Architectuur van de Ranger Sport
De architectuur van de Sport is nauwer verwant aan de Range Rover dan de vorige generatie, maar dat betekent niet dat ze weg kunnen komen met een copy-and-paste klus aan de binnenkant. Omdat de zitpositie 20 mm lager is voor een sportiever gevoel, is het dashboard samengeperst en naar beneden gedrukt. Ondertussen heeft de voorruit een snellere hoek (specialistische term voor steiler), wat schittering veroorzaakt van het bestuurdersdisplay. "Oké, hoe kunnen we dit oplossen?" Vroeg het ontwerpteam zich af. Na inspectie van een aantal sportwagens ontdekten ze dat verschillende daarvan een tweede klep hadden die als schild diende.
Alleen maar marketingpraat?
De nieuwe Range Rover Sport, volgens chief creative officer Gerry McGovern, zal "nieuwe wegen bewandelen". Het kan moeilijk zijn om te zeggen of dit alleen maar marketingpraat is of dat deze aanpak gedurende het hele ontwerpproces wordt toegepast. Is er iets dat u als voorbeeld van die mantra wilt benadrukken? Een daarvan is het incorporeren van elementen van het exterieurontwerp in het interieur, wijzend op een lijn onder het raam die zowel binnen als buiten verschijnt. Het was de eerste keer dat ze het bewust deden, met de zwevende dakbekleding en deur-toprollen.
Dan is er het "creëren van zo'n andere interieurbeleving in vergelijking met het zustermodel" met een console die "volledig anders" is dan de Range Rover. Ze moesten dat gebied volledig opnieuw ontwerpen om al die functionaliteit te kunnen opnemen. Dat is op zich al een prestatie.
Motor, transmissie en prestaties
De basis motor is een turbocharged 3.0-liter inline-zes met een 48-volt hybride systeem dat 355 pk levert in de P360 SE en 395 pk in de P400 SE Dynamic. De P440e plug-in hybride setup is exclusief voor de Autobiography trim en combineert een elektrische motor met de inline-zes voor een totaal van 434 pk. De P530 First Edition is de krachtigste, met een twin-turbocharged 4.4-liter V-8-motor die 523 pk levert.
Volgens Land Rover zal de V-8 de Range Rover Sport in slechts 4,3 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) laten accelereren. Alle modellen zijn standaard uitgerust met een achttraps automatische transmissie, vierwielaandrijving en verstelbare luchtvering. De Stormer Handling Pack, dat achterwielbesturing en torque-vectoring systemen toevoegt aan de Range Rover Sport, is een optionele prestatie-rij setup.
Bereik, Opladen en Levensduur Batterij
Totdat het EV-model volgend jaar te koop is, zal het plug-in hybride model de enige Range Rover Sport zijn met een volledig elektrische rijbereik. Volgens Land Rover heeft de plug-in een batterij van 31,8 kWh met een elektrisch rijbereik van 48 mijl. De modellen P360 en P400 krijgen respectievelijk 20 mpg stad en 25 mpg snelweg, terwijl de V8-aangedreven P530 15 mpg stad en 20 mpg snelweg krijgt.
Interieur, Comfort en Bagageruimte
Het interieur is ontworpen om bestuurders naar hun eigen cockpit te transporteren, met het interieur geïnspireerd op een vliegtuigcockpit. Elke ruimte van het interieur is tot het uiterste geduwd, inclusief de materialen. Hoewel leer standaard is op de nieuwe Range Rover Sport, biedt Land Rover een duurzaam alternatief. Polyurethaan - in de volksmond bekend als PU - wordt aangeboden als de groenere, meer milieuvriendelijke optie voor degenen die zich zorgen maken dat hun 4,4-liter V8 SUV niet genoeg bezorgdheid toont voor de staat van het klimaat.
Dit keer heeft het interieurontwerp een meer minimalistische aanpak gekregen, met minder knoppen en schakelaars en een gestroomlijnder uiterlijk door de hele cabine. Kopers kunnen kiezen uit aantrekkelijke tweedelige textiel- of echte lederen bekleding. De donker getinte chromen accenten zien er bijzonder luxe uit. Verstelbare voorstoelen zijn standaard, maar een optionele set stoelen met tot wel 22 manieren van aanpassing, massage, ventilatie en gevleugelde hoofdsteunen is beschikbaar. Er is ook een geïntegreerd luchtreinigingssysteem dat beweert geuren, bacteriën, virussen en allergenen in de cabine te verminderen.
Het opnieuw ontworpen dashboard van de Range Rover Sport biedt veel digitale ruimte, met een groot 13,1-inch gebogen touchscreen als infotainment en een nog groter 13,7-inch scherm voor de bestuurder om de meters weer te geven. Land Rover beweert dat de meeste functies op het nieuwste Pivi Pro-systeem met slechts twee vegen van het scherm toegankelijk zijn.
De Pivi Pro-interface
De Pivi Pro-interface van Land Rover is tot op heden het beste voorbeeld van infotainment in de auto van het bedrijf, maar zoals we hebben gezien bij andere modellen zoals de Defender en Discovery, heeft het wel zijn eigenaardigheden. De displays daarentegen zijn helder en duidelijk en zien er hoogwaardig uit, zwevend boven het gestoffeerde dashboard van de Range Rover Sport. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard en alle Range Rover Sports zijn uitgerust met Amazon's Alexa. Bovendien is een draadloze oplaadpad voor smartphones slim geïntegreerd op een plank net onder het infotainmentscherm. Een 29-luidspreker Meridian-stereosysteem met luidsprekers in de voor- en achterhoofdsteunen is beschikbaar als optie.
Veiligheids-, garantie- en andere functies
Rij-assistentiefuncties zoals geautomatiseerd noodremmen, rijstrookassistentie en een 360-graden buitencamera zijn standaard. Het heeft ook een adaptieve cruise control systeem en een off-road functie. Bezoek de websites van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) voor meer informatie over de crashtestresultaten van de Range Rover Sport. De garantie op de Range Rover Sport is gemiddeld voor zijn klasse, maar omvat geen gratis gepland onderhoud. Drie van zijn belangrijkste concurrenten, de BMW X5 en X7, evenals de Volvo XC90, bieden drie jaar of 36.000 mijl aan gratis gepland onderhoud.
Land Rover heeft geen volledige lijst van standaard- en optionele functies voor de Range Rover Sport vrijgegeven, maar we geloven dat de krachtigere SE Dynamic de beste keuze zal zijn. Zijn verhoogde paardenkracht zal hem ongetwijfeld een lichte voorsprong geven, zowel in de stad als op de snelweg.
Tot slot
De Range Rover Sport is een goed alternatief voor de duurdere Rovers en heeft vergelijkbare kenmerken. Met drie aandrijflijnopties, waaronder een hybride inline-zes, plug-in hybride inline-zes en twin-turbo V-8, geavanceerde technologieën en het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem, biedt de Range Rover Sport luxe, prestaties en off-roadcapaciteiten. Het ontwerp is volledig opnieuw ontworpen en heeft een nieuw interieur met unieke kenmerken. De startprijs van de Range Rover Sport is hoger dan andere luxe SUV's, maar het verdient zijn plek in de Range Rover-lijn vanwege zijn prestige.