De Porsche Cayenne is een luxe SUV geproduceerd door de Duitse autofabrikant Porsche. De auto werd voor het eerst geïntroduceerd in 2002 en heeft sindsdien meerdere facelifts en generatiewisselingen ondergaan. De Cayenne is ontworpen als een combinatie van de sportieve handling en prestaties die Porsche bekend staat om, met de ruimte en comfort van een SUV.
Het voertuig is uitgerust met krachtige motoren, geavanceerde technologie en luxe interieurafwerkingen. De Porsche Cayenne is een populaire keuze onder autoliefhebbers en wordt beschouwd als een van de beste SUV's op de markt.
Bekijk de video van de Porsche Cayenne
> Abonneer je hier op het kanaal van Dream or Drive
Met zijn krachtige motor, uitgebalanceerde rijeigenschappen, slanke en comfortabele interieur en gebruiksvriendelijke voorzieningen staat de 2022 Porsche Cayenne Hybrid aan de top van de premium hybride SUV-klasse.
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE PORSCHE CAYENNE HYBRIDES VAN 2021 EN 2022?
Het infotainmentsysteem van de 2022 Cayenne Hybrid ondersteunt nu Android Auto, maar er zijn geen andere significante wijzigingen tussen de 2021 en 2022 versies. Vergelijk de Cayenne Hybrides van 2021 en 2022.
Belangrijkste updates
- Android Auto wordt in 2022 toegevoegd aan de lijst van standaardfuncties.
- 2021: capaciteit van accupakketten verhoogd van 14,1 naar 17,9 kWh
- 2020: coupé carrosserietype debuteert; Turbo S E-Hybrid variant voegt zich bij de line-up.
- 2019: volledig vernieuwd (derde generatie Cayenne debuteert) met meer pk's, bagageruimte, standaard en optionele voorzieningen en een groter touchscreen.
WAT IS DE PRIJS VAN EEN PORSCHE CAYENNE HYBRID?
De vanafprijs voor de 2022 Porsche Cayenne Hybrid bedraagt 83.300 dollar. Dat is veel geld voor een luxe hybride SUV, en het overtreft zelfs all-electric SUV's zoals de Audi e-tron en Jaguar I-Pace. De sportievere Cayenne Turbo S E-Hybrid kost meer dan $165.000 meer.
HOEVEEL KOST EEN PORSCHE CAYENNE HYBRID OM TE VERZEKEREN?
De verzekeringskosten voor een Porsche Cayenne Hybrid worden bepaald door een aantal factoren, waaronder uw eigen risico, de hoogte van de dekking die u wenst en het soort dekking dat u kiest. Uw verzekeringspremies worden beïnvloed door uw leeftijd, geslacht, regio, credit score en rij-record.
DE CONCURRENTIE VS. DE PORSCHE CAYENNE HYBRID
BMW X5 Hybrid vs. Porsche Cayenne Hybrid:
De plug-in hybride BMW X5 (xDrive45e) is beschikbaar, hoewel hij meer gericht is op efficiëntie en bruikbaarheid dan de prestatiegerichte Porsche Cayenne Hybrid. De X5 xDrive45e heeft een iets groter volledig elektrisch bereik (30 mijl) dan de Porsche, evenals een grotere bagageruimte en meer standaard veiligheidsuitrusting. Hij kost ook 20.000 dollar minder dan het basismodel van de Cayenne Hybrid. Over het geheel genomen is de X5 voor de meeste kopers een beter uitgangspunt, ondanks het feit dat hij niet zo snel of opwindend is om in te rijden.
Volvo XC90 Hybrid vs Porsche Cayenne Hybrid
De Volvo XC90 Recharge heeft een vergelijkbaar verhaal. Deze plug-in hybride SUV is niet zo wendbaar of comfortabel als de Cayenne Hybrid, en zijn acceleratie is weliswaar snel, maar niet zo indrukwekkend. Toch is de XC90 de superieure PHEV op de meeste andere punten. In EV-modus heeft hij een grotere actieradius en in hybride modus is zijn brandstofverbruik aanzienlijk lager. De XC90 biedt plaats aan zeven personen en heeft een groter laadvermogen dan de Cayenne Hybrid. De Volvo heeft ook meer veiligheidsvoorzieningen dan de Porsche en kost ongeveer 20.000 dollar minder.
CAYENNE HYBRID INTERIEUR: DESIGN EFFICIENCY
Interieur Cayenne Hybrid kwaliteit
Het interieur van de Porsche Cayenne Hybrid is een visueel en tactiel genot. Het design van het dashboard is aantrekkelijk en eigentijds, en de kwaliteit van de afwerking is uitstekend. Van de vele met leder beklede oppervlakken tot de tactiele werking van de knoppen en hendels, alles lijkt stevig en goed gemaakt. Als u niet op uw hoede bent, biedt Porsche een breed scala aan interieuraccessoires die de kleuren en materialen kunnen uitbreiden, maar ook duizenden euro's toevoegen aan het prijskaartje van de Cayenne.
Cayenne Navigatie, Bluetooth, en Hybride Infotainment
De Porsche Cayenne Hybrid heeft een groot 12,3-inch touchscreen dat zowel mooi is om naar te kijken als eenvoudig te bedienen. De beelden zijn scherp, de reacties zijn snel en de menustructuur is eenvoudig te begrijpen. Het scherm is ook gemakkelijk toegankelijk en wordt ondersteund door een paar handige knoppen op de middenconsole en het stuurwiel, zodat u niet op een tik of veeg hoeft te vertrouwen om alles te veranderen. Een negatief punt is dat het bijzonder gevoelig lijkt te zijn voor vingerafdrukken en vlekken.
- Een 12,3-inch touchscreen, Apple CarPlay, Android Auto, navigatie, satellietradio, HD Radio, een stereo-installatie met 10 luidsprekers, Bluetooth en vier USB-poorten behoren tot de standaard infotainment voorzieningen.
- Stereo's met 14 en 21 luidsprekers zijn leverbaar, evenals draadloos opladen van apparaten en een entertainmentsysteem voor de achterbank met twee 10,1-inch aanraakschermen.
- Automatische temperatuurregeling met twee zones en toegang zonder afstandsbediening behoren ook tot de standaarduitrusting.
- Automatische temperatuurregeling met vier zones, proximity keyless entry, een panoramisch zonnedak, zonneschermen achter en sfeerverlichting zijn allemaal mogelijke opties.
Hybride laadruimte Cayenne
Met de achterbank neergeklapt biedt de Porsche Cayenne Hybrid 22,7 kubieke meter aan bagageruimte en 56,8 kubieke meter met de achterbank neergeklapt. De coupéversies van de Cayenne Hybrid hebben 17,6 kubieke meter bagageruimte achter de achterste rij en 50,8 kubieke meter als de achterste rij is opgeklapt, wat iets minder is dan bij de Porsche Cayenne. Dat is iets minder dan de Porsche Cayenne. Dat is genoeg ruimte voor bagage, dozen en af en toe een verbouwingsproject, maar beduidend minder dan luxe middelgrote SUV's als de BMW X5 en Volvo XC90, die beide hybride varianten hebben.
HOEVEEL PASSAGIERS KAN DE CAYENNE HYBRID HERBERGEN?
Porsche biedt de Cayenne Hybrid in twee carrosserieën aan: SUV en coupé. In de SUV-varianten zijn vijf zitplaatsen beschikbaar. Coupés hebben vier zitplaatsen, maar een middenstoel achterin is een optionele extra die de zitcapaciteit tot vijf verhoogt.
De stoelen en bekleding
De voorstoelen van de Cayenne Hybrid zijn comfortabel, goed gecapitonneerd en in elke opstelling uiterst verstelbaar. Bovendien is er voldoende hoofd- en beenruimte, zelfs voor langere passagiers. De achterbank is niet zo ruim als de voorstoelen, maar twee volwassenen kunnen comfortabel zitten voor langere ritten. Het zicht naar voren en opzij van de Cayenne is uitstekend, maar de zichtlijnen naar achteren zijn smal, vooral in de coupé-versie.
Standaard lederen bekleding is inbegrepen. Verwarmde en geventileerde voorzetels met massagefunctie, verwarmde en geventileerde achterzetels en een verwarmd stuurwiel zijn alle beschikbare opties.
Kinderzitjes en de Cayenne Hybrid
Twee volledige sets LATCH-aansluitingen voor de buitenste zitplaatsen achterin en een tuiverankering voor de middelste zitplaats achterin zijn standaard in de Cayenne Hybrid.
Cayenne Hybrid Motor
- Porsche biedt twee motoropties voor de 2022 Cayenne Hybrid.
- De Cayenne E-Hybrid heeft een turbogeblazen 3,0-liter V6-motor en een elektromotor die samen goed zijn voor 455 pk, terwijl de Cayenne Turbo S E-Hybrid een twin-turbo 4,0-liter V8-motor en een elektromotor heeft die samen goed zijn voor 670 pk.
- Vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met acht versnellingen zijn standaard op beide modellen.
- De mix van prestaties en dagelijkse elegantie is de genialiteit van onze plug-in hybride motor.
- In de elektrische modus accelereert de Cayenne Hybrid snel en stil, en zijn krachtige elektromotor heeft meer dan genoeg vermogen om de SUV zonder gebruik van de motor naar snelwegsnelheden te stuwen.
- De Porsche Cayenne E-Hybrid accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, terwijl de Turbo S E-Hybrid er 3,6 seconden over doet.
- De reactie op het gaspedaal is snel, de transmissie schakelt razendsnel en inhaalmanoeuvres zijn een fluitje van een cent.
Cayenne: Niet bijzonder zuinig
Voor een premium hybride SUV is de Porsche Cayenne Hybrid niet bijzonder zuinig. Wanneer de Cayenne E-Hybrid als hybride wordt gereden, behaalt hij een door de EPA geschat brandstofverbruik van 21 mpg in de combinatie stad/weg en kan hij tot 16 mijl rijden op alleen de accu. In hybride modus scoort de Cayenne Turbo S E-Hybrid 18 mpg gecombineerd en heeft een bereik van 14 mijl in EV modus.Via een 240-volt stopcontact duurt het ongeveer drie uur om het 17.9-kWh lithium-ion batterijpakket van de Cayenne op te laden.Als u meer bereik en efficiency wilt, kijk dan eens naar plug-in hybride versies van de Audi Q5, BMW X5, of Volvo XC90.
Cayenne Rijgedrag
De Porsche Cayenne Hybrid is, net als zijn niet-hybride broer, verrassend behendig en wendbaar voor een auto van zijn formaat.Het weggedrag is nauwkeurig en snel, en de Cayenne Hybrid komt zelfverzekerd tot stilstand dankzij de grote remmen.Een standaard adaptieve wielophanging past zich onmiddellijk aan dips en hobbels in de weg aan, wat resulteert in een soepele en aangename rit.
Optionele uitrusting zoals een vierwielstuursysteem dat de draaicirkel bij lage snelheden strakker maakt en de stabiliteit bij manoeuvres bij hoge snelheid verbetert, draagt echter bij aan de sportiviteit van de Cayenne Hybrid. Ook is een instelbare luchtvering leverbaar, die voor een comfortabeler rijgedrag zorgt en de bodemvrijheid van de Cayenne Hybrid in de hoogste configuratie tot 9,6 inch verhoogt.
Trekvermogen van de Cayenne Hybrid
Indien correct uitgerust, kan de Porsche Cayenne E-Hybrid tot 7.700 pond trekken. Het trekvermogen van de Cayenne Turbo S E-Hybrid is 6.600 pond.
Kortom, de Porsche Cayenne Hybrid 2022 is een fantastische premium middelgrote SUV. Hij is snel, wendbaar, comfortabel om te rijden en goed ingericht. Als u op zoek bent naar een premium hybride SUV, dan is de Cayenne Hybrid een goede optie.