Grote privacy risico’s bij gebruik van AI

Grote privacy risico’s bij gebruik van AI 

Update augustus 2024

Niet aleen zijn er grote zorgen over privacy, ook laat de muziekindustrie van zich horen en is bezorgd over de toepassing van AI. De AI-modellen worden namelijk getraind met bestaande muziektracks waar de componist van rechtswege eigenaar (auteur) van is. Bij websites zoals Suno is het mogelijk om op basis van ingevoerde tekst liedjes (inclusief zang en tekst) te laten genereren. Iets wat voorheen voor de meeste mensen ondenkbaar was is nu werkelijkheid geworden. Datzelfde geldt voor overige AI-gegenereerde tekst, afbeeldingen en video's. Zoals verwacht vindt er een overkill aan content plaats hetgeen de vindbaarheid (SEO) niet ten goede komt.

Op de website https://muziekbundel.nl/ vind je een voorbeeld hoe je met AI een liedje kunt laten maken.

Origineel bericht Geregeld24

Kunstmatige intelligentie is niet langer sciencefiction. Helaas brengt het ook nieuwe privacy risico’s met zich mee. Met de recente lancering van de AI-chatbot ChatGPT, waarschuwen experts voor misbruik van deze technologie, zoals phishingberichten die specifiek op jou zijn afgestemd, of de creatie van deepfake-video's. 

Consument beschermen

Oplichters zouden AI kunnen gebruiken om hun praktijken geloofwaardiger te maken. Er zijn echter ook maatregelen genomen om consumenten te beschermen tegen misbruik, zoals beveiligingen in ChatGPT en onderzoekslaboratoria zoals het Innovation Center for Artificial Intelligence (ACAI) die zich onder andere richten op transparantie in de toepassing van AI.

Misbruik geavanceerder

Deze maatregelen zijn een stap in de goede richting, maar het is belangrijk om te realiseren dat het misbruik van AI steeds geavanceerder wordt. Daarom is het van groot belang dat consumenten zich bewust zijn van de gevaren en dat bedrijven, overheden en onderzoeksinstellingen samenwerken om deze gevaren te bestrijden.

Regelgeving

Het is ook belangrijk dat er wet- en regelgeving komt om het misbruik van AI tegen te gaan. Zo zou er bijvoorbeeld een verplichte meldplicht voor bedrijven kunnen komen als er een data-lek is, zodat consumenten zo snel mogelijk op de hoogte zijn van de situatie en actie kunnen ondernemen om zichzelf te beschermen.

In het kort

AI is geen science fiction meer en het biedt veel voordelen, maar helaas komt het ook met nieuwe privacy gevaren. Het is belangrijk om deze gevaren serieus te nemen en samen te werken om ze te bestrijden. Consumenten moeten zich bewust zijn van de risico's en wetgeving. Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen om misbruik te voorkomen.

Bron: BNNVara