The money is in the list!
Email marketing is een vorm van digitale marketing waarbij bedrijven gericht email communiceren met hun doelgroep. Dit kan zijn om producten of diensten te promoten, klanttevredenheid te verbeteren, leads te genereren of loyaliteit op te bouwen. Niet voor niets het gezegde: The money is in the list! Als je een grote mailinglijst hebt kun je gericht producten aan bieden die snel verkopen. Upsell is hier ook een voorbeeld van.
Voordelen van email marketing
- Gericht op specifieke doelgroep: Bedrijven kunnen e-maillijsten opbouwen op basis van gegevens zoals locatie, demografie en gedrag en gericht communiceren met hun doelgroep.
- Lage kosten: In vergelijking met andere vormen van marketing, is email marketing relatief goedkoop.
- Gemakkelijk te meten: Bedrijven kunnen makkelijk het succes van hun e-mailcampagnes meten door bijvoorbeeld het open- en klikpercentage te bekijken.
- Hoge opbrengst: Email marketing heeft een hoog conversiepercentage en kan een kosteneffectieve manier zijn om leads te genereren en verkoop te stimuleren.
Nadelen van email marketing
- Mogelijke irritatie bij consumenten door ongevraagde e-mails: Als e-mails niet relevant zijn of ongevraagd verzonden worden, kunnen ze als spam worden beschouwd en kunnen consumenten ze verwijderen, blokkeren of zich afmelden van de mailinglijst.
- Mogelijke afname van het open- en klikpercentage door overmatig gebruik: Als bedrijven te vaak e-mails versturen, kunnen consumenten overspoeld worden en minder geneigd zijn om e-mails te openen of erop te reageren.
- Vereist tijd en middelen om e-mailcampagnes op te zetten en te beheren: Het opzetten en beheren van effectieve e-mailcampagnes vereist planning, ontwikkeling en testen.
- Vereist een gedegen programma: Email-marketing programma's en systemen zijn er voldoende maar elk programma heeft z'n voor- en nadelen. Daarnaast werken veel van dit soort bedrijven met een staffeling van abonnees. Hoe meer inschrijvers, des te hoger de kosten.
- Mail vanaf mailinglijst: Je ziet direct dat mails via een email marketing systeem worden verzonden. Dit maakt het minder persoonlijk ook al begint de aanhef vaak met de naam van de ontvanger. Ook afmelden kan met 1 klik waarna je de klant "kwijt" bent.
Tot slot
In het algemeen kan email marketing een effectieve manier zijn om gericht te communiceren met consumenten en goede resultaten behalen. Het is echter belangrijk om het juist te gebruiken en te blijven testen en aanpassen om het meeste uit deze marketingmethode te halen.
> Bekijk ook: Meest Gangbare marketingvormen op een rij