Duurzamer huis meer in trek bij kopers

Duurzaamheid: het is op dit moment een van de belangrijkste wensen van een woningzoeker. Waar vroeger de locatie en voorzieningen van een huis hoog op de lijst van wensen stonden, is duurzaamheid nu nagenoeg de belangrijkste factor geworden. Dit komt mede door de hogere energielasten die huiseigenaren tegenwoordig moeten betalen. Hierdoor stellen toekomstige kopers steeds meer specifieke vragen over het energieverbruik van een huis en wordt er in de bezichtigingsfase al onderzocht welke opties er zijn om een woning te verduurzamen.

Bereid je voor als verkoper

Als verkoper is het daarom belangrijk om je voor te bereiden op deze ontwikkeling. Hieronder volgen een aantal tips die je kunnen helpen om je huis duurzamer te maken en aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers.

Energielabel

Zorg dat je op tijd een energielabel voor je woning aanvraagt en bekijk samen met je makelaar of een energie inspecteur hoe je dit label kunt verbeteren. Door bepaalde duurzame aanpassingen te doen, kun je namelijk in een hogere en dus energiezuinigere klasse terechtkomen. Het is daarom verstandig om vooraf alvast uit te zoeken welke aanpassingen nodig zijn en welke kosten hiermee gepaard gaan. Zo kun je potentiële kopers laten zien welke stappen er al zijn gezet om de woning duurzamer te maken en welke mogelijkheden er nog zijn om de woning verder te verduurzamen.

> Vraag hier een energielabel aan

Investeer in duurzame aanpassingen

Als je de middelen hebt, is het een goed idee om te investeren in duurzame aanpassingen aan je woning. Steeds meer kopers haken namelijk af, omdat er niemand beschikbaar is om de aanpassingen op korte termijn te realiseren. Door zelf al duurzame aanpassingen te doen, maak je je woning niet alleen aantrekkelijker voor potentiële kopers, maar verhoog je ook de waarde van je woning.

Maak je verbruik inzichtelijk

Zorg dat je precies weet wat jouw maandelijks of jaarlijks verbruik is van zowel gas als energie. Maak bijvoorbeeld een jaarschema waarin je noteert hoeveel kWh en m3 je per maand verbruikt. Zo kunnen potentiële kopers een duidelijk referentiekader krijgen en kunnen ze beter inschatten wat de maandelijkse energiekosten zullen zijn. Als je zelf een nieuwe woning gaat kopen, is het ook verstandig om te vragen naar het verbruik van deze woning. Het is dus niet meer voldoende om je maandtermijn op de vragenlijst te vermelden maar specificeer het échte verbruik.

Laat zien wat er al is gedaan

Als je al duurzame aanpassingen hebt gedaan aan je woning, laat dit dan zien aan potentiële kopers. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, een warmtepomp of extra isolatie. Hierdoor kunnen potentiële kopers zien welke stappen er al zijn gezet en hoeveel energie er al wordt bespaard. Dit kan een belangrijke factor zijn bij het maken van een keuze voor een woning. Denk hier ook aan wanneer je zelf op zoek bent naar een woning. Elke investering in duurzaamheid die door de verkoper is gedaan hoeft de koper niet meer te doen. Dat maakt een huis een stuk aantrekkelijker.

Maak toekomstige investeringen tastbaar

Naast het inzichtelijk maken van je verbruik, kan het ook helpen om potentiële kopers te laten zien hoeveel er bespaard kan worden op de energierekening door het huis te verduurzamen. Hierbij kun je denken aan het aanbrengen van zonnepanelen, het isoleren van het dak, muren en/of vloer, het vervangen van oude cv-ketels of het aanbrengen van dubbel glas. Dit zijn allemaal relatief kleine investeringen die op de lange termijn veel geld kunnen besparen. Een duurzaam huis is namelijk niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de bewoner. Verduurzamen hoeft niet altijd kapitalen te kosten, door offertes aan te vragen kun je de potentiële koper hierover informeren. Daarnaast kunnen ze vaak het verduurzamen direct in de hypotheek mee financieren.

> Ga naar hypotheekadviseur en hypotheken

Tot slot

Laat als verkoper zien wat er al is gedaan op het gebied van duurzaamheid en geef potentiële kopers een idee van de mogelijkheden voor verdere verduurzaming. Hiermee onderscheid je je woning van andere woningen op de markt en vergroot je je kansen op een succesvolle verkoop.