Cialdini en het vierkleuren managementmodel - Geregeld24
Boeken
Zo Geregeld
Boeken
02/07/2023
1 min
0

Cialdini en het vierkleuren managementmodel

02/07/2023
1 min
0

Vandaag zat ik met een goede kennis te sparren over de huizenmarkt en ik kreeg van hem een boekje genaamd: De kleine Cialdini. Een samenvatting van het boek “Influence” (Het grote boek)

Wetenschap van beïnvloeding

"Influence: The Psychology of Persuasion" is een boek geschreven door Robert Cialdini dat de wetenschap van beïnvloeding en overtuiging beschrijft. Het beschrijft universele principes die gebruikt worden om mensen te overtuigen:

  • Autoriteit: mensen hebben de neiging om te luisteren naar en te doen wat gezegd wordt door mensen die als autoriteit worden beschouwd.
  • Commitment en consistentie: mensen willen hun overtuigingen en daden in overeenstemming houden en dus streven ze naar consistentie.
  • Sociaal bewijs: mensen hebben de neiging om de gedragingen en meningen van anderen te volgen, vooral als ze zich in een groep bevinden.
  • Aardig: mensen zijn geneigd om meer te doen voor iemand die ze aardig vinden en met wie ze een persoonlijke connectie heb

Vierkleuren managementmodel

Tijdens ons gesprek kregen we het over de verschillende kleuren van het vierkleuren managementmodel hetgeen ik hier met je deel.

Het vierkleuren managementmodel is een kleurensysteem waarmee mensen in organisaties kunnen worden geclassificeerd op basis van hun persoonlijkheid en managementstijl. Het idee is om inzicht te geven in de verschillende manieren waarop mensen denken, communiceren en samenwerken, en om de effectiviteit van deze communicatie te verbeteren.

De vier kleuren uitgelegd

Er zijn vier kleuren in het systeem: rood, geel, groen en blauw. Elke kleur staat voor een bepaalde persoonlijkheid en managementstijl:

  • Rood: zijn dominante, resultaatgerichte mensen die direct en snel willen handelen.
  • Geel: zijn optimistische, communicatieve mensen die graag met anderen samenwerken en op zoek zijn naar plezier en samenhang.
  • Groen: zijn analytische, logische mensen die graag het overzicht willen houden en die een systematische en gestructureerde aanpak volgen.
  • Blauw: zijn nauwkeurige, perfectionistische mensen die graag het overzicht hebben en die controle willen houden over de processen en resultaten.

Het vierkleuren managementmodel is bedoeld als een hulpmiddel om inzicht te geven in de verschillende managementstijlen en om de communicatie en samenwerking tussen mensen in organisaties te verbeteren. Het is echter belangrijk om te realiseren dat elke persoon uniek is en niet beperkt wordt door één enkele kleur of managementstijl.

Wat heeft Cialdini met deze vier kleuren te maken?

Helemaal niets, beiden geven je alleen meer inzicht in jezelf en de ander. Hoe mensen naar je luisteren en hoe jij overkomt zou je een mooie overeenkomst kunnen noemen. Verder mag je het invullen zoals je zelf wilt.

Niet in een hokje plaatsen

Laat je niet gek maken door één model en denk niet in zwart wit wanneer je vandaag een collega probeert te analyseren welke kleur hij of zij is. Het overgrote deel van de mensen hebben in meer of mindere mate verschillende kleuren. Laat je niet in een hokje plaatsen, maar doe dat bij anderen ook niet. Probeer maar eens enkele eigenschappen te herkennen om zo die ander beter te kunnen begrijpen.

Reacties
Categorieën