Chat GPT voor leraren: Voordelen en nadelen!

In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van Chat GPT voor leraren en waar je als leraar rekening mee moet houden. Verderop in dit artikel een update van 10 april 2023.

Chat GPT staat voor "Chat Generative Pretrained Transformer", een kunstmatige intelligentie-model ontwikkeld door OpenAI voor gespreksgestuurde taalgeneratie. Voor leraren kan het gebruik van Chat GPT als ondersteuning bij het nakijken van opdrachten, het genereren van ideeën en het beantwoorden van vragen over de lesstof zijn.

Nadelen van Chat GPT voor leraren

Echter, er zijn ook nadelen aan het gebruik van Chat GPT door leraren. Het model is gebaseerd op tekst die het heeft geleerd uit het internet, dus de informatie die het geeft, is niet altijd even betrouwbaar of up-to-date. Bovendien is er het risico dat studenten het werk niet zelf maken, maar het door Chat GPT laten schrijven, wat de kwaliteit van het leerproces vermindert.

Controle op zelfwerkzaamheid

Om te zorgen dat studenten hun samenvattingen zelf schrijven, kunnen leraren hen vragen om het proces te beschrijven of hen specifieke vragen te stellen over de lesstof. Leraren kunnen ook plagiaatscanner-software gebruiken om te bepalen of het werk van studenten uniek is, of is gegenereerd door een model zoals Chat GPT.

Leraren kunnen de volgende aanwijzingen gebruiken om te bepalen of een student de samenvattingen zelf heeft geschreven of door Chat GPT heeft laten schrijven:

  • Taalgebruik: Studenten hebben vaak een unieke stijl en toon in hun schrijven. Als het taalgebruik in een samenvatting sterk afwijkt van de normale stijl van de student, is het mogelijk dat de samenvatting door Chat GPT is gegenereerd.
  • Nauwkeurigheid: Chat GPT is getraind op enorme hoeveelheden tekst, maar de nauwkeurigheid van de informatie die het genereert is niet altijd gegarandeerd. Als de samenvatting vol met fouten zit, is het waarschijnlijker dat deze niet door de student zelf is geschreven.
  • Originaliteit: Als de samenvatting identiek is aan een andere tekst die online beschikbaar is, is het waarschijnlijk dat de samenvatting door Chat GPT is gegenereerd.
  • Tijdsbeheer: Als een student een samenvatting in een onrealistische korte tijd heeft opgesteld, is het waarschijnlijk dat deze door Chat GPT is gegenereerd.

Leraren kunnen deze aanwijzingen gebruiken om te bepalen of studenten hun samenvattingen zelf hebben geschreven of door Chat GPT hebben laten schrijven. Het is belangrijk om te benadrukken dat studenten hun eigen kennis en begrip moeten aantonen en niet afhankelijk moeten zijn van technologieën als Chat GPT.

Er zijn verschillende voordelen voor leraren van het gebruik van ChatGPT:

  • Tijdwinst: Leraren kunnen snel en gemakkelijk informatie verkrijgen over specifieke onderwerpen, waardoor ze meer tijd hebben om zich te concentreren op het onderwijzen en begeleiden van de studenten.
  • Gemakkelijke toegang tot informatie: ChatGPT biedt eenvoudige en snelle toegang tot informatie en kennis, zodat leraren snel op vragen van studenten kunnen antwoorden en hen kunnen ondersteunen bij het leren.
  • Ondersteuning bij het maken van lesplannen: Leraren kunnen ChatGPT gebruiken om informatie te verzamelen over specifieke onderwerpen en lesplannen maken die aansluiten op de behoeften van de studenten.
  • Verbetering van het onderwijs: Door het gebruik van ChatGPT kunnen leraren nieuwe en relevante informatie en kennis in hun lessen opnemen, wat leidt tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Op deze manier kunnen leraren de kwaliteit van het onderwijs verbeteren en de studenten beter ondersteunen bij het leren. Het moet gezegd dat studenten die structureel verslagen of samenvattingen door ChatGPT laten schrijven op termijn door de mand vallen.

Beter en sneller leren door ChatGPT

Update 10 April 2023

Misschien klinkt het wat voor de hand liggend of misschien heb je er nog nooit zo naar gekeken maar ChatGPT zorgt ervoor dat leerlingen meer leren. Waarom zitten leerlingen op school? Juist, volgens ons onderwijssysteem om iets te leren maar als je het de gemiddelde leerling of student vraagt willen ze maar één ding: Een DIPLOMA!

Dus het onderwijssysteem moet op de schop, niet alleen vanwege het leraren tekort maar ook omdat de manier van leren achterhaald is. Waarom zou je alles uit je hoofd leren terwijl je mister AI altijd, en overal tot je beschikking hebt. Doordat je snel en makkelijk iets op kan zoeken ben je in staat om in een korter tijdsbestek meer te leren. Dus omarm de AI techniek en maak er een aanvulling van in plaats een invulling. Wees niet bang om je baan te verliezen want doordat je voorloopt met de ontwikkelingen willen ze je maar al te graag behouden. Dat is zoals ik het zie!

Tot slot

Ik kan me voorstellen dat je als leraar worstelt met de komst van ChatGPT en de mogelijke ontwikkelingen daarvan. Dan zou ook de vraag op kunnen komen of ChatGPT de leraar kan vervangen. Die vraag heb ik ChatGPT zelf voorgelegd en dit is het antwoord:

Nee, ChatGPT kan een leraar niet vervangen. Het is een machine learning model dat specifiek is ontworpen om te communiceren via tekst. Het heeft geen vermogen om te onderwijzen, te inspireren, te motiveren of te begeleiden zoals een menselijke leraar kan. Het kan wel nuttige informatie en antwoorden geven, maar het vervangt niet de menselijke interactie en ondersteuning die essentieel zijn voor een effectieve onderwijservaring.

> Bekijk meer mogelijkheden van AI